Zapaľovacia sviečka je umiestnená v hlave každého jedného valca. Jej úloha je zapaľovanie výbušnej zmesi paliva a vzduchu elektrickou iskrou v spaľovacej komore. Po zapálení tejto zmesi nastáva expanzia plynov, ktorá rozpohybuje piesty motora a tým vlastne uvádza motor do chodu.
Na rozdiel od žeraviacej sviečky, zapaľovacia sviečka v benzínovom motore pracuje neustále.
Typy zapaľovacích sviečok
Zapaľovacie sviečky delíme podľa materiálu elektródy z ktorého sú vyrobené:
- Irídiové – ich životnosť je okolo 60 až 120 tisíc kilometrov. Pomáhajú maximálne spaľovať palivo a tým znížiť škodlivé emisie a redukovať spotrebu paliva. Sú odolné voči vysokým teplotám.
- Meď-nikel – Životnosť okolo 25 -30 tisíc kilometrov. Cenovo dostupné a optimálne pre klasické radové motory.
- Strieborné – Životnosť okolo 30 tisíc kilometrov a vyznačujú sa výbornou tepelnou vodivosťou a odolnosťou pri vysokej záťaži. Používajú sa vo vozidlách, ktoré jazdia na LPG.
- Platinové– Životnosť až do 100 tisíc kilometrov. Tenkou elektródou vytvárajú veľmi výkonnú iskru, majú tiež vynikajúcu odonosť voči erózií a korózí.
Taktiež ich rozdeľujeme podľa teplotného rozsahu:
- Horúce – slabo odvádzajú teplo z elektródy a izolátora. Najčastejšie sú používané v motoroch s nízkou kompresiou, ktoré používajú nízko-oktánový benzín.
- Studené – dobre odvádzajú teplo. Používajú sa v motoroch, ktoré pracujú s vysoko-oktánovým palivom s vysokým kompresným pomerom.
- Stredné – ide o vyvážený pomer oboch predchádzajúcich typov. Je to najbežnejší používaný typ zapaľovacích sviečok.
Zapaľovacie sviečky delíme ešte podľa počtu elektród:
- Jedno elektródové – tieto zapaľovacie sviečky majú jednu centrálnu a jednu bočnú elektródu, ktorá je vyrobená z kovu s priemerom 2,5mm. Ich jednoduchý dizajn zaručuje účinné spaľovanie no ich nevýhodou je krátka životnosť.
- Viac elektródové – tento typ zapaľovacích sviečok môže mať až 4 bočné elektródy. Majú pomerne dlhú životnosť, pretože sa opotrebovávajú postupne.
Zapaľovacie sviečky s rôznym počtom elektród.
Príznaky nefunkčnosti zapaľovacích sviečok
Najčastejšie sa poruchy zapaľovania prejavujú nasledujúcimi príznakmi:
- motor nie je možné naštartovať a nevznikajú ani ojedinelé zážihy
- po naštartovaní motora sú len nepravidelné zážihy a neudrží sa v chode
- motor po naštartovaní pracuje nepravidelne, pracuje na menej valcov
- naštartovaný motor pracuje hlučne - klepe (hlavne pri voľnobehu)
- motor počas chodu vynecháva počas celého rozsahu otáčok, strieľa do výfuku
- motor vynecháva len vo vysokých otáčkach
- prehrievanie motora a zníženie výkonu
- odrušovacie koncovky na sviečkach sa odtavili
- zvýšenou spotrebou paliva
Hlavné príčiny zlyhania funkčnosti zapaľovacích sviečok
Funkčnosť zapaľovacích sviečok znižujú usadeniny a sadze, ktoré sa na nich vytvárajú. Ich tvorba môže byť zapríčinená nekvalitným palivom, opotrebovanými či zničenými piestnymi krúžkami, poškodeným tesnenim ventilov, turbodúchadlom alebo nesprávnym uhlom predbežného zapaľovania. Poškodené vysokonapäťové káble môžu zase spôsobiť prehrievanie cievky zapaľovania. Taktiež kolísavé napätie v systéme vozidla môže poškodiť prípadne znefunkčniť systém zapaľovania.
Výmena zapaľovacích sviečok
Zapaľovacie sviečky majú životnosť okolo 15.000- 90.000 kilometrov alebo sa ich interval výmeny určuje po štyroch výmenách oleja. Výmena sviečok patrí medzi jednoduchšie úkony a zvládne ju aj laik. K výmene je potrebný špeciálny kľúč na sviečky a univerzálna gola sada, ktorá poslúži na demontovanie ostatných komponentov.
Postup je nasledovný:
- otvoríme kapotu motora a demontujeme kryt motora
- demontujeme cievky zapaľovacích sviečok
- špeciálnym kľúčom vymontujeme sviečky von z motora
- takým istým postupom v opačnom poradí nahodíme nové sviečky
Porovnanie starej zanesenej a novej zapaľovacej sviečky.