Ventily – aká je ich funkcia v motore?

Modernejšie motory už disponujú...


Ventily motora sú súčasťou ventilového rozvodu. Skladajú sa z časí nazývaných driek a hlava ventilu. Hlava je rozšírená časť ventilu, ktorá je určená na otváranie a zatváranie prívodu a vývodu. Otváranie a zatváranie zabezpečuje vačkový hriadeľ, ktorý svojim otáčavým pohybom tlačí na pružinu ventilu a tým sa hlava ventilu vysúva do spaľovacieho priestoru motora. Keď sa hriadeľ ventilu nedotýka, pružina zabezpečí jeho opätovné zatvorenie. Driek ventilu primárne slúži na jeho uchytenie, no zároveň na odvod teploty.



Na každý jeden valec spaľovacieho motora pripadajú minimálne dva ventily, z čoho jeden sací a jeden výfukový. Modernejšie motory už disponujú štyrmi ventilmi na každý valec. Hlava sacích ventilov býva väčšia, pretože prioritou je zabezpečiť dostatočné plnenie valca. Tlak spalín je dostatočne veľký na to, aby pri otvorení výfukového ventilu došlo k správnemu vyprázdneniu valca. Ventil je mechanicky aj tepelne namáhaná súčiastka. Okrem vysokej teploty naň neustále vplýva trenie aj tlak a to je dôvod, prečo je dutina ventilu vypĺňaná sodíkom. Ten je pri prevádzkovej teplote motora v kvapalnom skupenstve a obmývaním vnútorných stien ventilu za pohybu zabezpečuje účinnejší odvod tepla.



Vyhľadajte si vhodné sacie ventily na svoje vozidlo jednoduchým výberom vozidla:

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014