Tlmiče pruženia pre AUDI

Význam tlmičov pruženia spočíva pri zvýšení bezpečnosti a zaistenie stability vozidla počas jazdy.

Ich poškodenie alebo opotrebovanie môže spôsobiť slabú priľnavosť kolies k vozovke, čo má za následok zlú ovládateľnosť vozidla hlavne v kritických situáciách.

Tiež majú bezprostredný vplyv na komfort jazdy. Pretože sú zodpovedné za tlmenie všetkých nárazov z nerovností na vozovke. 

Základné typy a konštrukcia tlmičov 

Podľa výplne:

  • Plynové tlmiče – v obale tlmiča je okrem hydraulického oleja aj plyn (dusík), ktorý zabraňuje peneniu oleja, preto, že udržuje olej pod tlakom a tým zvyšuje jeho účinnosť. Pomocou plynových tlmičov je možné podvozok presne nastaviť. Plynový tlmič je drahší, ale komfortnejší a mäkší .
  • Olejové tlmiče – pracovná kvapalina v tlmiči je hydraulický olej. Je najbežnejšie používaný, má jednoduchú konštrukciu a je lacnejší, nevýhody śú nižší komfort jazdy a tvrdšie správanie 

Podľa konštrukcie:

  • Teleskopický dvojplášťový tlmič – vo valci naplnenom kvapalinou (hydraulický olej) má piest a ventily. Pri pohybe piestu sa kvapalina pretláča z jednej časti do druhej a tým vzniká hydraulický odpor. Medzi vonkajším a pracovným plášťom je vyrovnávací priestor naplnený kvapalinou. Tento priestor slúži k vyrovnaniu rozdielu pracovného priestoru, ktorý sa pri pohybe piestu pomaly zmenšuje. Prebytočná kvapalina je vytláčaná pri zasúvani piestu cez vyrovnávací ventil a je tlačená spať do pracovného priestoru. Výhoda dvojplášťových tlmičov je vyššia životnosť.
  • Teleskopický jednoplášťový tlmič – na rozdiel od dvojplášťového tlmiča nemá vyrovnávací priestor medzi plášťami. Na vyrovnávanie rozdielu objemu pracovného priestoru a kvapaliny slúži objem stlačeného plynu priamo v priestore tlmiča. Hlavné výhody jednoplášťového tlmiča sú: efektívnejšie chladenie pracovného priestoru, nižší pracovný tlak kvapaliny, odolnosť voči zmenám teplôt, keď sa vozidlo nepoužíva. Jeho nevýhoda je menšia tesnosť a nižšia životnosť.
  • Pákový tlmič – ide o starý typ tlmiča používaný vo veteránoch alebo na starých nákladných vozidlách. 

Podľa pôsobenia síl:

  • Jednočinné tlmiče – tlmia kmitanie len v jednom smere
  • Dvojčinné tlmiče – tlmia kmity v oboch smeroch pohybu piestnice

Tipy pre správnu prevádzku tlmičov

Aj pri tlmičoch platí, že ich životnosť vieme predĺžiť štýlom a prispôsobením jazdy k vozovke. Vždy je potrebné brať do úvahy rýchlosť prejazdu cez nerovnosti a hrbole. 

Tlmiče je dobré vždy skontrolovať každých dvadsaťtisíc kilometrov. 

Ich správnu funkčnosť vieme laicky otestovať tak, že auto zatlačíme silno smerom k zemi a ak sa kývavý pohyb vráti viac krát tak je tlmič poškodený. Najpresnejšiu diagnostiku vám vedia vykonať priamo v odbornom servise. 

Tlmiče meníme vždy v pároch, nikdy nie samostatne, pretože nový tlmič má lepší výkon, ako starý a tlmiace vlastnosti nebudú rovnaké ani stabilita vozidla. 

Ako sa správajú chybné tlmiče vo vozidle

Poškodenie či chyby tlmičov sa prejavujú postupne a nie je možné ich hneď postrehnúť.

Jazda na poškodených tlmičoch je nebezpečná a ohrozuje nielen posádku vozidla, ale aj účastníkov cestnej premávky, pretože auto sa môže jednoducho dostať do šmyku, horšie čelí nárazovému vetru a nevie sa vyrovnať s aquaplaningom.

Poruchy tlmičov sa môžu prejavovať nasledovne: 

  • v zákrutách sa automobil neprimerane nakláňa
  • pri brzdení sa predná časť nakláňa dopredu
  • na tlmičoch je vidno potečený olej (často sa to stáva pri preťažení vozidla) 
  • opotrebenie pneumatík je nerovnomerné
  • pri prejazde cez nerovnosti sa do kabíny prenášajú vibrácie
  • znížený účinok ABS
  • výrazné opotrebenie ložísk kolies, zavesenia a pružín
  • dlhá brzdná dráha a riziko aquaplaningu
  • vytečenie oleja na tele tlmiča, v takom prípade je nutné ho hneď vymeniť 

Príčiny opotrebovania tlmičov

  • neskorá výmena tlmičov
  • nárazový pokles teplôt
  • časté jazdenie po zlých cestách
  • poškodené prachovky, cez ktoré sa dostali nečistoty na piestnicu
  • nesprávna/neodborná montáž
  • časté nadmerné preťažovanie vozidla

Výmena tlmiča

Tlmiče sú diely, ktoré nie je možné rozoberať a opravovať. V prípade poruchy sa mení celý tlmič. Ak sa poškodí jeden tlmič vždy je potrebné vymeniť oba na osi. Výmena nie je jednoduchá pre laika a vyžaduje si odborné znalosti a náradie.

Vyberte hlavný model vášho auta

100
200
50
60
75
80
90
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
Q2
Q3
Q4
Q5
Q7
Q8
R8
TT
V8

Najpredávanejšie

Pokiaľ nemáte vybraný model a motorizáciu vozidla, tieto diely nemusia byť pre vaše auto vhodné

Zľava až 5%
pre registrovaných zákazníkov
Doprava zdarma
pri nákupe nad
Darček k objednávke
pri nákupe nad
Rýchle doručenie
Ak je tovar na sklade
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014