Zvlnené brzdové kotúče – čo môže byť príčinou?

Pri neskoršej výmene brzdových platničiek môže byť...


Brzdy, si ako jeden z najdôležitejších bezpečnostných prvkov vo vozidle žiadajú zvýšenú starostlivosť. Tá začína vizuálnou kontrolou jednotlivých komponentov systému. V horšom prípade môže oslabená funkcia jedného dielu poškodiť ďalšie diely, s ktorými je v kontakte. To znamená, že pri úplne vydratých platničkách, ktoré sa prejavujú škrípaním pri brzdení a výrazne zníženou brzdnou silou dochádza k poškodeniu kotúča. Pri neskoršej výmene brzdových platničiek môže byť oslabený, prípadne mechanicky poškodený. Hoci sa brzdná sila môže priblížiť k normálu, vlastnosti kotúča nemusia byť rovnaké.



Jasným indikátorom jeho opotrebenia je hrúbka. Aj tá má výrobcom stanovené svoje minimum a spravidla sú to -2 / -3 milimetre v porovnaní s novým kotúčom. V prípade nižšej hrúbky dochádza k nedostatočnému odvodu tepla a kotúče sa môžu po pár prudších brzdných manévroch zvlniť. Ako sa to prejavuje? Samozrejme zníženým brzdným účinkom a nepríjemnými vibráciami počas brzdenia. Pri klasickom využívaní vozidla je odporúčané použiť rovnaké kotúče, aké sa použili pri jeho výrobe. V prípade využívania vozidla na športové účely a podobne, je odporúčané použiť drážkové alebo vŕtané kotúče, ktoré efektívnejšie odvádzajú teplo.


Prehriatie brzdových kotúčov



Jedna z najbežnejších porúch brzdových kotúčov je ich prehrievanie. V prípade prehriatia dosiahne teplota disku kritickú hodnotu, takže brzdové platničky začnú na disku prešmykovať a účinnosť brzdového systému sa zníži na minimum.


Ako rozpoznať prehrievanie brzdového kotúča

Prehrievanie brzdového kotúča sa dá rozpoznať kontrolou dielu. Najbežnejším materiálom používaným pri výrobe brzdových kotúčov je oceľ. Keď sa tento materiál zohreje, zmení farbu. Oceľový kotúč zohriaty na kritickú teplotu je jasne oranžový a po schladení sa sfarbí do fialova.



Ak vizuálna kontrola odhalí na brzdovom kotúči farebné zmeny, mali by ste ihneď kontaktovať servis pre kompletnú diagnostiku. Po identifikovaní problému je nevyhnutné vymeniť brzdové kotúče a doštičky.


Príčiny prehrievania brzdového kotúča

Hlavnou príčinou prehrievania brzdového kotúča je trenie. Hoci brzdový systém pracuje na princípe trenia, pri agresívnom štýle jazdy sa trenie ešte zvyšuje. To zvýši teplotu brzdových diskov na 600 - 700 °C. Okrem toho môže byť prehrievanie spôsobené aj:

  • poruchou brzdového mechanizmu,
  • nesprávnou inštaláciou brzdových doštičiek,
  • používaním brzdových kotúčov a doštičiek po uplynutí ich životnosti,
  • deformáciou brzdového kotúča,
  • nízkou kvalitou brzdových kotúčov a doštičiek,
  • zaseknutím vodiacich kolíkov brzdového strmeňa.



Ako zabrániť prehrievaniu brzdových kotúčov

  • meniť brzdové doštičky a kotúče včas,
  • používať iba veľmi kvalitné diely,
  • ak nemáte dosť skúseností,
  • zveriť opravu servisnému mechanikovi,
  • pre vyváženie záťaže meniť disky v pároch po jednotlivých nápravách,
  • pri dlhšej jazde z kopca brzdiť pomocou motora,
  • sledovať hrúbku brzdného disku.


Radi by sme vám pripomenuli, že životnosť predných brzdových diskov je 30 000 - 40 000 km a u zadných je to 40 000 - 50 000 km. Tieto čísla však závisia na štýle jazdy. Agresívna jazda s prudkým zrýchľovaním a brzdením životnosť brzdových kotúčov znižuje





Zaujíma Vás cena brzdových platničiek? Vyberte vozidlo a zistite potrebné informácie:

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014