Výhody a nevýhody radového trojvalca

Naopak jednou z najväčších nevýhod je...


Mnohými milovaný, mnohými nenávidený. Radový trojvalcový motor označovaný skratkou R3 s valcami usporiadanými v jednom rade, vertikálne alebo šikmo. Hlavnou výhodou týchto motorov je ich nízka hmotnosť, nakoľko sa skladajú z nižšieho počtu komponentov. Ich výkon nijako zvlášť neohúri, naopak sa odvďačí nízkou spotrebou pri bežnej, nie agresívnej jazde. Naopak jednou z najväčších nevýhod je pozdĺžne vibrovanie, keďže na jednu stranu motora pôsobí vždy väčšia sila ako na tú druhú. Vyvažovací hriadeľ síce dokáže tieto vibrácie značne utlmiť, no zároveň zvyšuje hmotnosť kľukového hriadeľa. To je hlavným dôvodom prečo je trojvalcový motor „lenivý“ a do otáčok sa dostáva len veľmi ťažko.



Hlavné výhody trojvalca


·       Jednoduchá konštrukcia motora

·       Kompaktnosť a nízka hmotnosť

·       Nižšia výrobná cena

·       Nižšia spotreba paliva


Hlavné nevýhody trojvalca


·       Nevyváženosť spôsobujúca vibrácie

·       Vyššia spotreba pri zaťažení

·       Nižšia životnosť motora

·       Nižší výkon


Radový trojvalec dnes patrí k najrozšírenejším typom motora s objemom od 1.0 do 1.5 litra, ktorý je väčšinou využívaný v malých mestských vozidlách. Existuje však aj niekoľko väčších modelov, ktoré pod kapotou môžu ukrývať práve spomínaný agregát. Sú to napríklad BMW radu3, Audi Q2, či Škoda Octavia III.

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014