Piestne krúžky – dôvod spotreby motorového oleja
Poškodenie stieracích krúžkov je pri...
Piestne krúžky sú súčasťou spaľovacieho motora a ich hlavnou funkciou je oddelenie spaľovacieho priestoru od priestoru kľukovej skrine. Rovnako vymedzujú priestor medzi valcom a piestom, na ktorom sú umiestnené v drážkach. Na jeden piest sa zvyčajne montujú 2 až 3 krúžky.
Tesniaci piestny krúžok
Kvôli rozťažnosti materiálu z ktorého sú piesty vyrábané, musí byť medzi piestom a stenou valca malá medzera. Vďaka tomu sa aj po tepelnom roztiahnutí piest s ľahkosťou pohybuje vo valci. Tesnosť medzi spaľovacou komorou a kľukovou skriňou však musí zabezpečovať tesniaci piestny krúžok. Pre vyššiu efektivitu tesnenia sa bežne používajú aj dva na piest, pretože prenikanie spalín do priestoru kľukovej skrine znehodnocuje vlastnosti motorového oleja.
Stierací piestny krúžok
Bočná strana piestov je premazávaná motorovým olejom prostredníctvom olejových kanálikov. Olej slúži nie len pre mazanie, ale aj na ochladzovanie piestov. Pri pohybe piestu nadol však stierací krúžok zotiera olej zo stien valca, aby neprišlo k jeho prieniku do spaľovacej komory. Poškodenie stieracích krúžkov je pri starších vozidlách bežné a to je dôvodom prečo spaľujú motorový olej. Práca nie len vo vysokej teplote ale zároveň neustále trenie spôsobuje úbytok materiálu a s narastajúcim počtom kilometrov krúžky strácajú svoju funkciu. V najhoršom prípade môže prísť až k ich prasknutiu a následnému poškodeniu steny valca.
Piestne krúžky nájdete aj u nás v ponuke, stačí si vybrať vozidlo pomocou jednoduchého filtra: