Palivový filter - kedy je potrebná jeho výmena?

Palivový filter je často podceňovanou spotrebnou súčasťou palivového systému...

Palivový filter

Palivový filter je často podceňovanou spotrebnou súčasťou palivového systému motorových vozidiel. Jeho hlavnou úlohou je udržiavanie paliva prúdiaceho do motora v čo najväčšej čistote a preto by jeho pravidelná kontrola a prípadná výmena mala byť súčasťou každej jednej prehliadky vozidla. Kde sa filter nachádza, ako sa prejavuje strata jeho funkcie, aké faktory naň dokážu negatívne vplývať a skrátka všetko, čo by ste o filtrácii paliva vo vozidle mali vedieť.

Kde sa nachádza palivový filter?

Umiestnenie palivového filtru môže byť rôzne. Presná poloha závisí od konkrétneho výrobcu či koncepcie vozidla. Najčastejšie sa však filter nachádza pri palivovej nádrži pod zadnými sedadlami, prípadne v spodnej časti vozidla pretínajúci cesty palivového vedeniu. Niektoré vozidlá ukrývajú palivový filter bližšie k agregátu – teda pod kapotou a dokonca možno nájsť modely, ktoré palivovým filtrom nedisponujú.


Z čoho sa skladá palivový filter?

Bežný palivový filter je vyrobený z kovu alebo tvrdého plastu, aby dokázal odolať vysokému tlaku, pod ktorým palivový systém pracuje. Na jeho stranách sa nachádzajú výčnelky určené pre vstup a výstup paliva cez palivové hadičky. V samotnom tele je umiestnená filtračná vložka vyrobená z papiera, alebo jemnej textílie.


Palivový filter môže byť:

Rozoberateľný – v prípade potreby výmeny sa nahrádza len vnútorná filtračná vložka

Nerozoberateľný – v prípade potreby výmeny sa nahrádza celý kus za kus

Prečo sa palivový filter upcháva?

Úlohou palivového filtru je nepretržité čistenie paliva prúdiaceho z nádrže do motora. Jedná sa teda o spotrebný komponent, ktorý je potrebné pravidelne vymieňať za nový. Na jeho celkovú životnosť vplývajú rôzne faktory od kvality používaných pohonných hmôt až po samotnú frekvenciu tankovania. Lacnejšie palivá môžu obsahovať väčšie množstvo drobných nečistôt, ktorých prienik do palivového vedenia zapcháva filtračnú vložku oveľa rýchlejšie. Množstvo paliva v nádrži môže byť tiež rozhodujúce. Časté jazdenie s minimálnym množstvom paliva môže spôsobovať výraznejší prienik usadenín z palivovej nádrže.


Zanesený palivový filter – príznaky

Postupné upchávanie filtračnej vložky nám o sebe dáva vedieť. Najskôr sa môže jednať o malé signály no ich intenzita sa postupom času začína stupňovať:

Rozsvietená kontrolka motora – Kontrolka motora na prístrojovej doske nás upozorňuje na všeobecný problém v oblasti pohonnej jednotky. Môže sa jednať takmer o akúkoľvek nezrovnalosť zachytenú senzorom, preto nie je potrebné okamžite panikáriť. V prípade rozsvietenia tejto kontrolky je odporúčané podstúpiť diagnostiku vozidla a v prípade zistenia slabšieho dávkovania paliva do motora je pravdepodobným vinníkom filter.

Zlé štartovanie – Kto by bol povedal, že agregát pre svoje rozbehnutie potrebuje dostatočné množstvo paliva. Aj to najjemnejšie vynechávanie jeho prúdenia môže spôsobiť komplikácie so štartovaním. V závislosti od zanesenia filtru sa tento problém stupňuje, až kým sa motor nepodarí naštartovať vôbec.

Zhasínanie motora – Veľmi podobne sa správanie motora môže prejaviť aj v premávke. Nedostatočné množstvo paliva spôsobí vypnutie motora pri jeho vyššej záťaži alebo pri uvoľnení plynového pedálu, kedy sa tlak v systéme znižuje a nedostatočná priechodnosť filtru nedokáže zabezpečiť prívod potrebného množstva paliva pre hladký chod motora.

Nižší výkon motora / vynechávanie motora – V počiatočnom štádiu zanesenia filtračnej vložky nemusí dôjsť pri vyššom zaťažení motora k jeho zhasnutiu, no možno pociťovať stratu výkonu či dokonca vynechávanie / trhanie. Opäť je to dôsledkom vstupu nižšieho množstva paliva do spaľovacieho priestoru motora.

Palivový filter – interval výmeny

Hoci niektorí výrobcovia hovoria o životnosti až 50 000 kilometrov, palivovému filtru ju možno len ťažko určiť. Všetko závisí od kvality preferovaného paliva aj na intervale tankovania. Palivový filter je preto odporúčané vymieňať pri každom rutinnom servisnom zásahu spoločne s ostatnými filtrami (olejový, vzduchový, kabínový). Jedná sa totiž o finančne nenáročnú položku, ktorej výmenu zvládne každý schopnejší motorista svojpomocne. Po nútenej výmene je potrebné opakovane štartovať, kým čerpadlo opäť nedopraví dostatočné množstvo paliva do motora pre jeho rozbeh.

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014