Najčastejšie dôvody prekĺzavania spojky. Ktoré to sú?
Spojka slúži na hladké zapojenie a odpojenie motora a prevodovky...
Aj menej technicky zdatný majiteľ vozidla vie, akú funkciu vykonáva spojka, no pre tých ktorí jej funkciu nepoznajú: Spojka slúži na hladké zapojenie a odpojenie motora a prevodovky v prípade potreby zmeny rýchlostného stupňa. V dnešných automobiloch sú najčastejšie takzvané trecie spojky, kde sa krútiaci moment prenáša pomocou sily trenia. Tá je najdôležitejšia pre správnu funkciu spojky a v prípade jej zníženia dochádza k prekĺzavaniu medzi spojkovou lamelou a zotrvačníkom, čo má negatívny dopad na krútiaci moment. V praxi to znamená zníženie výkonu, dlhší čas potrebný na rozbeh vozidla a najmä problémy pri jazde do kopca. Aké sú najčastejšie príčiny spomínaného prekĺzavania?
Poškodená membrána – poškodenie alebo len oslabenie membrány zapríčiňuje nedostatočný tlak pre správne fungovanie spojky.
Znečistenie trecieho obloženia – to spôsobuje k zníženie drsnosti a tiež nedostatočné trenie, čím dochádza k prekĺzavaniu kontaktných plôch.
Poškodené trecie obloženie – Opotrebované obloženie kvôli strate svojej pôvodnej hrúbky nedokáže vytvoriť dostatočný tlak na povrch zotrvačníka. To znamená, že sila mechanizmu nie je dostatočná pre pevné spojenie všetkých prvkov.
Poškodenie spojenia komponentov – Natiahnuté lanko, poškodená vidlica pri mechanických spojkách či strata tesnosti pri spojkách hydraulických môže zapríčiniť stratu tlaku na membránovú pružinu.
K prekĺzavaniu spojky aj pri opatrnej jazde skôr či neskôr dôjde. Jej životnosť je odhadovaná na 100 000 – 150 000 kilometrov a všeobecne sa odporúča vymeniť komplet celý set.
Zaujíma Vás cena spojkovej sady? Vyberte si správne vozidlo a zistite potrebné informácie: