Kontrolka žhavenia – čo signalizuje a kedy upozorňuje na problém?

Upozornenie na žhavenie sa objaví, keď sa predhrieva dieselový motor. Ale čo, ak bliká kontrolka žhavenia alebo ak svieti aj počas jazdy? V niektorých prípadoch je potrebné ísť do autoservisu. Na čo si teda dať pozor?

Čo je kontrolka žhavenia?

Kontrolka žhavenia je symbol, ktorý sa podobá na zvlnenú čiaru alebo špirálu. Má žltú alebo oranžovú farbu. Majú ju len automobily s naftovým motorom.


Keď chceš naštartovať, musíš najprv zohriať motor. Otočíš kľúčom do polohy, kde sa rozsvietia rôzne kontrolky. V lete sa kontrolka žhavenia možno ani nerozsvieti, lebo motor je teplý. 

V zime jej signalizácia trvá dlhšie, lebo motor je studený a potrebuje sa zohriať. Keď prestane svietiť, motor sa dostatočne zohrial. Môžeš otočiť kľúčom ešte viac a naštartovať. Tento proces trvá len niekoľko sekúnd a je bežný. 


Poďme si najskôr vysvetliť, ako funguje žhavenie.


Fázy štartovania motora – žhavenie/štartovanie/dožhavenie


Naftové motory majú žhaviče, ktoré pomáhajú zapáliť palivo so vzduchom. Dieselový motor funguje tak, že do pracovného valca sa nasaje vzduch, ktorý bol nasatý alebo dopravený plniacimi čerpadlami. Piest v pracovnom valci stlačí čistý vzduch až do takej miery, že teplota vzduchu stúpa na cca 500-800°C. Do horúceho vzduchu sa pred koncom stláčania dopraví a rozpráši palivo.stúpa na cca 500-800°C. Do horúceho vzduchu sa pred koncom stláčania dopraví a rozpráši palivo.


start_auta.png


Naftový motor potrebuje tri kroky, aby sa rozbehol v chladnom počasí. 

 • Prvým krok je predžhavenie. Kľúč sa v zapaľovaní otočí do druhej polohy a je nutné počkať, kým nezhasnú kontrolky. 

Je to čas pre zohriatie žhavičov. Žhaviace sviečky zapaľujú a zohrievajú vzduch v motore. Musia dosiahnuť teplotu aspoň 850°C, alebo aj viac, aby sa palivo mohlo zapáliť. Toto trvá zvyčajne 5 – 10 sekúnd. V prípade, ak je chladno, zohrievajú sa dlhšie.


• Druhý krok je štartovanie. To znamená, že musíš otočiť kľúčom do tretej polohy a spustiť štartér, ktorý roztáča kľukový hriadeľ motora. V tomto momente je palivo vstrekované do spaľovacích komôr, kde sa stretne s horúcim vzduchom od žhavičov. 

Ak je všetko v poriadku, palivo sa zapáli a tým rozbehne motor. Kým sa motor nezohreje dostatočne, žhaviče pomáhajú udržať teplotu. 


• Tretí krok je dožhavenie. Žhaviče zostávajú zapnuté aj po naštartovaní motora. To zabezpečí lepšie spaľovanie paliva a nižšie emisie škodlivín. Dĺžka dožhavenia závisí od toho, aká je vonkajšia teplota a aká je teplota chladiacej kvapaliny v motore.

Čím je chladnejšie, tým dlhšie trvá dožhavenie. Môže to byť niekoľko minút alebo aj viac.


Najčastejšie príčiny rozsvietenia kontrolky žhavenia


Problém nastáva:

  • ak sa kontrolka žhavenia rozsvieti počas jazdy alebo nezhasne po naštartovaní motora. Po nejakom čase sa môže chod motora prepnúť do núdzového režimu alebo sa motor nezohrieva správne. Prípadne to najhoršie – vôbec nenaštartuješ.

To môže znamenať, že niečo nie je v poriadku so žhaviacimi sviečkami, palivovým systémom alebo senzormi.

  • ak kontrolka žhavenia bliká, je to recept na starosti. V takom prípade by si mal čo najskôr navštíviť servis a nechať si skontrolovať auto. Ak budeš ignorovať kontrolku žhavenia, môže to spôsobiť vážne poškodenie, vyhadzovanie do núdzového režimu, zvýšenú spotrebu paliva, zhoršený výkon alebo dokonca zastavenie motora.


Chyba spínača brzdového pedálu


Ak bliká kontrolka žhavenia aj po naštartovaní, môže to byť kvôli problému so spínačom brzdového pedálu. Možný problém so spínačom rozpoznáš podľa brzdových svetiel. Nebudú totiž svietiť. 

Neosvetlené auto nepatrí na cestu, preto je potrebné rýchlo opraviť a vymeniť spínač za funkčný.

 

brzdove_svetlo.png

Opotrebované alebo poškodené žhaviace sviečky


Žhaviace sviečky sú malé kovové tyčinky. Zahrievajú sa na vysokú teplotu a zapália palivo v spaľovacích komorách. Ak sú opotrebované alebo poškodené, môžu mať problém s dosiahnutím správnej teploty alebo časom žhavenia.

zhaviaca_sviecka.png

Medzi hlavné príčiny nefunkčného žhaviča patria:

  • nekvalitný výrobok 
  • poškodené vstrekovanie zápalnej zmesi 
  • poškodené riadiace relé 
  • prekročený interval výmeny (únava materiálu)


Varovným signálom na výmenu môže byť:

  • zložitý štart (ťažký)
  • auto vôbec nenaštartujete
  • z výfuku ide biely dym


Tieto signály môžu byť spojené spolu s ďalšími problémami ako je naštartovanie motora, nízky tlak kompresie, nepravidelný chod motora alebo zvýšené emisie.

Žhaviace sviečky je potrebné vymieňať podľa intervalov určených výrobcom auta, zvyčajne každých 80 000 až 100 000 km.


zhavice_sviecok.png

Náš tip: Pri výmene nových žhavičov, je potrebné vymeniť ich všetky naraz. Jeden zlý žhavič môže ovplyvniť ostatné. Ak niektorý zlyhá alebo je opotrebovaný, môže to znížiť výkon motora a zvýšiť množstvo škodlivých látok, ktoré auto “vypľuje”.


Ako vymeniť žhaviace sviečky?


Výmena žhavičov môže byť buď to brnkačka alebo zložitejší proces. Všetko záleží od modelu auta a typu motora.

Ak sa vyznáš do svojho auta a potrebuješ zameniť len žhaviče, tu nie niekoľko rád, ako ich vymeniť:


  • Ak si len teraz vypol motor po jazde, nechaj ho chvíľu vychladnúť a potom odpoj autobatériu,
  • odober kryt motora a skontroluj kontakty a prípadné nečistoty na žhavičoch, 
  • vymeň žhaviace sviečky (odporúčame všetky) za nové,
  • dôkladne utiahni nové žhaviace sviečky,
  • skontroluj elektrické spoje,
  • pripoj späť autobatériu,
  • nasaď kryt motora.


Odborník alebo autoservis sa postará o výmenu za teba. Nie každý sa totiž cíti na výmenu v domácich podmienkach. Prípadne na to nemáš čas.


Zlá kvalita paliva

Dieselové palivo musí mať pre správne fungovanie určitú kvalitu a čistotu. Palivo znečistené vodou alebo drobnými čiastočkami môže spôsobiť problémy so žhavením, spaľovaním, vstrekovaním alebo filtráciou paliva. 

Náš tip: Následkami tankovania nekvaliteného paliva sú zhoršenie výkonu, zvýšenie spotreby paliva alebo poškodenie motora. Tankuj len kvalitné palivo z overených čerpacích staníc a dodržiavaj intervaly výmeny palivového filtra.

tankovanie_paliva.png


Preto je na mieste používať aditíva do dieselového motora. Použitie aditív zabraňuje zahusteniu dieselového paliva pri extrémnych teplotách a zabezpečuje plynulý chod vozidla v zime. 

Zároveň chráni palivový filter a potrubie pred usadeninami, čím zlepšuje funkciu vozidla pri chlade pri štarte.


Porucha elektroniky

Elektronika riadi rôzne funkcie motora ako:



Ak dôjde k poruche elektroniky, môže to ovplyvniť správny chod motora. 

Nefunkčnosť elektronických zariadení môže spôsobiť napríklad kvôli zlý spoj, poškodený kábel, nesprávna výmena, prehriatie, vlhkosť alebo zlyhanie riadiacej jednotky

Systém túto chybu vyhodnotí a rozsvieti sa kontrolka žhavenia. Elektroniku by mal skontrolovať a opraviť odborník. Servisy sú vybavené diagnostickým zariadením na zistenie chybových kódov. 


Porucha senzorov

Senzory sú zariadenia, ktoré merajú rôzne parametre motora. Merajú napríklad teplotu, tlak, prúd, napätie, polohu, rýchlosť, zloženie zmesi a ďalšie. 

Tieto údaje sú potom posielané do riadiacej jednotky. Podľa získaných údajov sa upravuje chod motora. Ak sú senzory poškodené, znečistené, nekalibrované alebo nefunkčné, môžu poskytovať nesprávne alebo žiadne údaje. 

To môže spôsobiť rozsvietenie kontrolky žhavenia, nepravidelný chod motora, zvýšenú spotrebu paliva alebo zhoršené emisie. Senzory by sa mali pravidelne vymieňať podľa potreby a kontrolovať. Pri kontrole senzorov sa treba zamerať na kabeláž – nesmie byť opotrebovaná ani zničená. Ak je okolie senzorov znečistené, je potrebné ho očistiť od prachu a usadenín najlepšie jemným štetcom.


Mal by si vedieť: Pri benzínových motoroch slúži na informovanie o probléme kontrolka EPC/ Electronic Power Control/. Táto kontrolka sa na palubovke objaví ako na žlto rozsvietené EPC. Môže mať aj symbol motora s bleskom. Je bežné, že s touto kontrolkou sa rozsvietia aj iné chybové hlásenia.

Znamená to, že niečo nie je v poriadku s elektronickým riadením motora, ktoré ovplyvňuje výkon, spotrebu a emisie. 

Príčiny rozsvietenia kontrolky EPC môžu byť podobné ako u kontrolky žhavenia. Ide napríklad o poruchu elektroniky, senzorov, palivového systému, zapaľovania alebo iných súčastí motora. V takom prípade by si mal tiež čo najskôr navštíviť servis a nechať si skontrolovať auto.


zaneseny_palivovy_filter.png

Zanesený filter paliva

Palivový filter je zodpovedný za odstraňovanie nečistôt a nežiaducich látok z paliva, ktoré by mohli poškodiť motor. Zanesený filter môže spôsobiť, že palivo nebude prúdiť hladko do motora, čo môže byť príčinou zvýšenej spotreby alebo aj straty výkonu. 

To môže systém vyhodnotiť ako chybu. Následne sa táto chyba objaví na palubovke ako signalizácia kontrolky žhavenia.

Zanesený palivový filter preto odporúčame vymeniť čo najskôr. Jeho výmena nie je zložitá a ani finančne náročná.


kontrolka_zhavenia.png

Rozsvietenie kontrolky radšej neignoruj


Kontrolka motora je dôležitým varovným signálom. Často sa kontrolka motora rozsvieti, keď sa v systéme vozidla objaví niečo neobvyklé alebo s ním niečo nie je v poriadku. Rozsvietenie kontrolky určite neignoruj.  

Opravou a výmenou nefunkčných dielov sa do budúcna vyhneš vyšším nákladom na opravu alebo aj nebezpečným situáciám na ceste. Je preto dôležité, aby si zistil príčinu rozsvietenia kontrolky. Vysvietený má byť predsa vianočný stromček, nie palubovka :)

Monika Lešňovská
Zdroj www.uti.edu ,www.autotrip.cz, www.autoride.sk, www.forum.renaultclub.cz, www.comco.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014