Hlava valcov a príznaky jej poškodenia
Poškodenie hlavy valcov sa prejavuje...
Hlava valcov je jednou z hlavných častí spaľovacích motorov. Sú v nej umiestnené vstrekovacie trysky, zapaľovacie alebo žhaviace sviečky, kanály sacieho a výfukového traktu a samotné ventily. Hlava uzatvára blok valcov z vrchnej strany a môže byť jedna pre celý motor, jedna pre každý valec alebo jedna pre každý rad valcov. Medzi hlavou a blokom motora sa nachádza tesnenie hlavy valcov, ktoré zabraňuje miešaniu prevádzkových kvapalín. V starších modeloch sa používala hlava vyrobená z liatiny, modernejšie motory sú uzatvorené hlavou vyrobenou z hliníkovej zliatiny. Výhodou je nižšia hmotnosť a lepšia tepelná vodivosť. Navyše sa v nej nachádzajú malé kanáliky a otvory, cez ktoré prúdi chladiaca kvapalina.
Medzi hlavné funkcie hlavy valcov patrí výmena náplne valcov, zabezpečenie chladenia pre motor a samozrejme je súčasťou kompresného priestoru. Poškodenie hlavy valcov sa prejavuje stratou chladiacej kvapaliny. To možno spozorovať podľa bieleho dymu z výfuku. Ďalším prejavom sú stopy oleja v chladiacej kvapaline v expanznej nádobke, či emulziou na viečku cez ktorú sa nalieva motorový olej. Netreba sa hneď obávať najhoršieho, táto emulzia totiž môže byť spôsobená aj krátkymi jazdami v chladnom počasí.