Airbag – prvok, ktorý dokáže pomôcť aj ublížiť
Celá operácia, od prvotného signalizovania nárazu trvá...
Airbagy nepatria medzi vynálezy modernej doby, ale práve naopak. Prvý airbag bol navrhnutý už v roku 1952 a postupom času bol modernizovaný a prispôsobený novým vozidlám. Látkový vak rovnako ako bezpečnostný pás síce nedokáže stopercentne ochrániť pasažiera pred zranením, no minimalizuje šancu kontaktu hlavy s volantom, palubnou doskou či čelným sklom. Zranenia sú pri kontakte s airbagom bežné, napríklad zlomený nos a zopár modrín, no v podstate je to stále lepšie, akoby mala hlava pasažiera prísť do kontaktu s nejakou tvrdou časťou automobilu.
· Airbag sa skladá z dvoch základných častí:
Vak – je vyrábaný z látok rôzneho typu a umiestnený napríklad vo volante, palubnej doske, v bočnom stĺpiku alebo sedadle. V spodnej časti vaku sa nachádza otvor, cez ktorý je v prípade nárazu vak naplnený plynom.
Vyvíjač plynu – je umiestnený pod airbagom a v prípade nehody napĺňa vak plynom.
Aj táto bezpečnostná výbava pracuje na základe senzorov, ktoré v prípade zaznamenania nárazu vysielajú signál riadiacej jednotke. Tá zasa odošle signál do vyvíjača plynu, ktorý airbag nafúkne. Celá operácia, od prvotného signalizovania nárazu – po úplné nafúknutie airbagu, trvá približne pol sekundy. Netreba zabúdať na to, že tento vak je konštruovaný s predpokladom, že osoba je na sedadle pripútaná bezpečnostným pásom. V prípade jeho nepoužitia môže airbag po náraze osobu odraziť späť do sedadla a tým jej spôsobiť ďalšie zranenia.