Xenónové svetlá: kedy sa začali používať, ako fungujú a aké sú ich výhody?

Predstavujú xenónové výbojky vrchol alebo sú skôr najlepší kompromis?

Krátko pred začiatkom nového milénia sa začal vývoj svetlometov dramaticky zrýchľovať a v priebehu dvoch desaťročí prešli svetlá väčším vývojom, než za celých 100 rokov od prvého auta. Aká je budúcnosť po halogénových svetlách? Predstavujú xenóny vrchol, alebo sú skôr najlepší kompromis?

História xenónových výbojok

V osemdesiatych rokoch prichádza nový druhu svetiel, ktorý sa dodnes používa. Ide o elipsoidný svetlomet s projekčnou šošovkou. Prvé prototypy boli už síce známe v sedemdesiatych rokoch, no sériová produkcia sa začala až v osemdesiatych rokoch.

Tento druh svetiel bol napríklad predstavený v koncepte Audi Quartz z roku 1981. Do sériovej výroby sa dostali približne v druhej polovici osemdesiatych rokov. Využívali ich aj automobily ako BMW radu 7 generácie E32 alebo rad 5 generácie E34.

V minulosti sa využívali svetlá s parabolou. Tá tvorila odrazovú plochu svetlometu. Avšak svetlo, ktoré sa od nej odrážalo muselo byť niekde usmerňované na vozovku. Preto sa používali krycie sklá s lomeným povrchom, ktoré boli navrhnuté tak, aby usmerňovali svetlo priamo na vozovku.

Nový zdroj svetla s projekčnou šošovkou

S projekčnou šošovkou sa objavuje aj nový zdroj svetla. V osemdesiatych rokoch inžinieri začali pracovať na tzv. plynovom zdroji svetla. Ako prvé ho v roku 1991 malo za príplatok BMW E32 v modeli 750i. Išlo o xenónový svetlomet, ktorého svetelným zdrojom bola xenónová výbojka (plynová výbojka s xenónovým plynom vo vnútri). 


Vieš, že: Prvý automobil na svete so xenónovými svetlometmi bolo BMW 750i generácie E32. Samozrejme za príplatok.

Ako funguje xenónová výbojka

V banke sú umiestnené dve elektródy blízko seba, medzi ktorými vzniká elektrický výboj. Preto sa nazýva výbojka. Pre výboj však potrebujete omnoho vyššie napätie než 12 alebo 24 V. Svetlomet musí byť vybavený meničom napätia, ktorý transformuje napätie z bežných 12 alebo 24 V na 24 kV (kilo Voltov), ktoré sú potrebné na zapálenie oblúka.

Takto nárazový odber energie je však len dočasný, na fungovanie výboja je nevyhnutných už len približne 85 V. Sila svetelného zdroja výbojky je však menšia v porovnaní s halogénovým, postačuje iba 35 W. No ak sa pozrieme do súčasnej doby, na trhu sa začínajú objavovať aj vozidlá vybavené systémom s 25 W. Tento systém má jednu výraznú odlišnosť.

Typický 35 W systém vytvára svetelný výkon v rozmedzí približne 3 000 až 3 200 lm. Naopak, 25 W systém dosahuje len 2 000 lm. Práve preto nemusia autá vybavené týmito výbojkami spĺňať právne požiadavky na povinné ostrekovače svetiel a automatizovanú reguláciu výšky svetiel (či už dynamickú alebo statickú).xenonyVarianty výbojok

V prípade xenónových výbojok existujú rôzne varianty, podobne ako v prípade halogénových žiaroviek. Avšak nemajú označenie písmenami H, ale sú identifikované kombináciou písmen D a S alebo R a kombináciou čísel. Medzi tieto typy patria D1S, D2S, D1R, D2R, D3S, D4S, D3R, D4R, D5S alebo D8S.


Písmeno na konci S alebo R, predstavuje hlavný rozdiel. Ak má výbojka označenie koncovým písmenom S, je vyhradená výlučne pre použitie v šošovkových svetlometoch. V prípade písmena R značí, že výbojka je určená pre svetlomety s voľnými plochami alebo parabolickým svetlometom. Tento typ výbojky by mal byť vybavený tieniacimi pásikmi na banke, ktoré zabraňujú oslneniu protiidúcich vodičov. Príklady vozidiel, kde sa takéto svetlá v minulosti používali, zahŕňajú modely Mercedes-Benz E (W210), Peugeot 607 a Nissan Pathfinder. Avšak v súčasnosti postupne ustupujú, s väčším dôrazom na preferovanie výbojok označených písmenom S.


Rozlišujúcim faktorom v označení je aj číslo. V prípade, že sa jedná o nepárne číslo (1, 3, 5), dostupná je výbojka s neoddeliteľne spojeným meničom napätia. Naopak, párne čísla (2, 4, 8) identifikujú samostatnú výbojku, pri ktorej vedie vysokonapäťový kábel od samostatne umiestneného meniča napätia. U spomenutých xenónov s výkonom 25 W sa využívajú výbojky D5S a D8S (napríklad v modeloch ako Škoda Rapid alebo VW Beetle).


Aké výhody majú Xenónové výbojky

Jednou z hlavných výhod xenónových výbojok je ich výborná viditeľnosť a intenzita svetla, ktorá môže výrazne zvýšiť bezpečnosť v noci. Sú schopné osvetliť cestu pred vozidlom lepšie a poskytujú výrazne širší lúč, čo znamená, že vodiči môžu vidieť viac z okolia.

Okrem toho xenónové výbojky disponujú dlhšou životnosťou a majú nižšiu spotrebu energie v porovnaní s tradičnými halogénovými žiarovkami. Ich moderný a sofistikovaný dizajn tiež prispieva k estetickému vzhľadu vozidla.


Čo si všímať pri kúpe Xenónových výbojok

Pri kúpe xenónových výbojok do auta je dôležité všímať si niekoľko kritických faktorov. Tu sú niektoré z vecí, ktoré by si mal brať do úvahy:

  1. Typ a model: Xenónové výbojky existujú v rôznych typoch a modeloch pre rôzne typy vozidiel. Uisti sa, že vyberáš svetlá, ktoré sú kompatibilné s konkrétnym modelom a ročníkom auta.
  2. Farba svetla: Xenónové výbojky sú známe tým, že vytvárajú svetlo podobné dennému svetlu. Pri kúpe si všimni farebnú teplotu svetla, vyjadrenú v kelvinoch (K). Nižšia teplota (4300K) poskytuje čistejšie biele svetlo, zatiaľ čo vyššia teplota (6000K) môže mať modrastý nádych.
  3. Certifikácie a schválenia: Uisti sa, že xenónové svetlá, ktoré zvažuješ, sú certifikované a schválené pre použitie v cestnej premávke. To môže zabezpečiť, že svetlá spĺňajú bezpečnostné normy a nemusíš sa obávať problémov s predpismi.
  4. Značka a kvalita: Vyber si renomovanú značku xenónových svetiel. Kvalitné svetlá nielenže poskytnú lepšie osvetlenie, ale aj dlhšiu životnosť.
  5. Regulačné funkcie: Niekedy môžu xenónové svetlá obsahovať dodatočné funkcie, ako napríklad automatické stmievanie alebo adaptívne osvetlenie, ktoré sa prispôsobuje okolitým podmienkam. Zisti, aké regulačné funkcie ponúka konkrétny model.


Medzi negatíva xenónov patrí ich cena. Tá je spôsobená najmä zložitosťou celej technológie, nakoľko vyžaduje zariadenie na vytvorenie a udržanie vysokého napätia. Zároveň nie sú schopné vytvoriť plný jas okamžite. Po troch sekundách sa dostávajú na úroveň halogénových svietidiel a plnú svietivosť dosahujú zhruba po desiatich sekundách. 


Xenóny sú v porovnaní s halogénovými svetlometmi účinnejšie. Predovšetkým je to väčší dosvit a rozptyl. Podobne dôležitá je aj farba a kvalita svetla. Farebná teplota svetla sa udáva v Kelvinoch. Kým klasická halogénová žiarovka má hodnotu 3200K, xenónová výbojka až 4500K, čo je iba o 500K menej, než je denné svetlo. Xenónové svetlomety majú zhruba dvojnásobnú životnosť (udáva sa zhruba 2000 hodín).

Porovnávaniu žiaroviek sme sa viac venovali v článku: Porovnanie žiaroviek do auta: Halogény, LED, Xenóny. Ktoré majú aké výhody?


einparts_ziarovky_vybojky


Novinka v ponuke EinParts Automotive

Značka EinParts Automotive je synonymom pre spoľahlivosť a inováciu na automobilovom trhu.

Už od roku 2007 sa venujú modernému LED, halogénovému a xenónovému osvetleniu pre automobily. Vo svojich produktoch využívajú moderné technológie ako napríklad flip chip alebo can bus.

Okrem osvetlenia automobilov si z ich ponuky môžeš vybrať napríklad aj autorádiá, parkovacie senzory alebo sady na čistenie svetlometov.

Nezmeškaj jedinečnú príležitosť. Získaj kvalitné žiarovky do auta od EinParts Automotive za výhodnú cenu. S naším expresným doručením budeš mať jasno na cestách rýchlo bez zbytočného čakania. Vyber si spoľahlivosť a bezpečnosť s EinParts Automotive.

Tatiana Korčušková
Zdroj GAFA AUTO
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014