Škoda Octavia: Ako sa vyvíjala najpopulárnejšia Škodovka všetkých čias a všetky modely od roku 1959 až po 2024

Škoda Octavia je najpopulárnejší model pôvodne českej automobilky Škoda Auto, ktorá vyrába osobné automobily už viac ako 120 rokov.

Od roku 1996, kedy bola predstavená prvá moderná generácia Octavie, sa predalo cez sedem miliónov vozidiel tejto značky. 

Octavia je najpredávanejším vozidlom na trhu v susednom Česku a v auguste roku 2017 sa stala tretím najpredávanejším autom v Európe.

Názov Octavia pochádza z latinského slova pre ôsmu. Pôvodne sa tak volal ôsmy model automobilky Laurin & Klement, ktorá sa v roku 1925 spojila so Škodovými závodmi. Prvá Octavia mala nezávislé zavesenie všetkých kolies a bola vyrábaná od roku 1959 do roku 1971.

Octavia sa vyznačuje priestornosťou, spoľahlivosťou, komfortom a výkonom. Ponúka sa v rôznych variantoch, ako sú športové Octavia RS, praktická Octavia Combi, terénna Octavia Scout alebo ekologická Octavia iV s hybridným pohonom.

Octavia je tiež obľúbená u pretekárov a rekordmanov. V roku 2011 dosiahla Octavia RS na soľných pláňach v Utahu rýchlosť 365 km/h a stala sa tak najrýchlejším dvojlitrovým preplňovaným vozidlom na svete.

Tak teda nasadnite a vydajte sa s nami na neskutočnú cestu jedinečnými vozidlami Škoda Octavia. Usadení? Pripútaní? Pripraviť, pozor, štart!

Ako vznikla Škoda Octavia?

Octavia je najpopulárnejší a najúspešnejší model českej automobilky Škoda Auto, ktorá má dlhú a bohatú históriu siahajúcu až do konca 19. storočia. Ako sa ale Octavia zrodila a ako sa vyvíjala v priebehu rokov? Pozrite sa na zaujímavé fakty a míľniky spojené s touto legendárnou značkou.

Historické modely

Za prvé modely vozidla Škoda Octavia sa považujú modely z rokov 1959 až 1995 nazvané Škoda Octavia, Škoda Octavia Super, Škoda Octavia TS a Škoda Octavia Combi.

Tip: Máte v pláne kúpu ojazdeného auta? Potom treba myslieť aj na jeho prepis, teda zmenu vlastníka vozidla. Pozrite sa, ako si prepis auta čo najviac zjednodušiť a aká je legislatíva.

skoda_octavia_veteran_1.png

Škoda Octavia: ôsmy zázrak

Prvá Octavia bola predstavená v roku 1959 ako nástupca modelu Škoda 440, respektíve Škoda 445 (tento model je tiež známy ako Spartak).

Svojím zovňajškom sa až na detaily nelíšila od svojho predchodcu, veľká modernizácia však prebehla vo vnútri vozidla.

Prístrojová doska bola plochejšia a prehľadnejšia. Prednú nápravu posunul výrobca čo najviac vpred, čo umožnilo rovnomerné rozloženie hmotnosti. Zlepšeniu jazdných vlastností pomohlo aj nové odpruženie vinutými (skrutkovými) pružinami. Pri brzdách bolo použité nové tlakové čerpadlo, stlačenie pedála tak bolo výrazne jednoduchšie.

Ďalej mala nezávislé zavesenie všetkých kolies, čo bola vtedy veľká novinka a ponúkala sa v dvoch variantoch: sedan a combi, pričom combi sa začalo vyrábať už v roku 1960. Svojich priaznivcov si Škoda Octavia Combi získala veľmi rýchlo vďaka priestrannému usporiadaniu vozidla.

V roku 1961 došlo k prvej modernizácii – ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠vozidlo dostalo na zadné blatníky "krídielka" zakončené novými krytmi svetlometov v tvare kvapky a viečko nádrže bolo skryté.

Pre priaznivcov ostrejších verzií boli vytvorené hneď dve Octavie so zvýšeným výkonom motora, a to Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS (Touring Sport).

Prvá Octavia bola poháňaná štvorvalcovým motorom s objemom 1089 cm3 a výkonom 29 kW. Dosahovala maximálnu rýchlosť 110 km/h a spotrebovávala 7,7 litra benzínu na 100 km.

V roku 1960 bola Octavia vylepšená o nový motor s objemom 1221 cm3 a výkonom 34 kW, ktorý umožnil zvýšiť maximálnu rýchlosť na 115 km/h.

Prvá Škoda Octavia bola vyrábaná do roku 1971, kedy ju nahradil model Škoda 100/110. Celkom sa vyrobilo 286 000 kusov Octavie, z toho 54 000 v combi verzii.

Škoda Octavia bola populárna v Československu aj v iných krajinách. V tom čase bolo toto auto lacné, spoľahlivé a ľahko sa riadilo. Vyvážalo sa do viac ako 50 krajín.

V roku 1964 skončila výroba Octavie s karosériou tudor a prišla nová Škoda 1000 MB. Octavie s karosériou combi sa vyrábali do roku 1971, pretože nebolo iné auto, ktoré by ich nahradilo. Až po dvadsiatich rokoch sa objavila Škoda Forman, ktorá bola podobná Octavii Combi.

Škoda Octavia v číslach:

  • výroba prebiehala v rokoch: 1959–1964
  • celkom bolo vyrobených: 150 042 kusov
  • zdvihový objem: 1089 cm³
  • spotreba na 100 km: 7,7 l
  • medzi rokmi 1959–1961 bol výkon vozidla: 29,4 kW, pričom vozidlá dosahovali rýchlosť až 110 km/h
  • medzi rokmi 1961–1964 dosahoval výkon 30,9 kW, najvyššia rýchlosť bola 115 km/h

skoda_octavia_veteran_3.png

Škoda Octavia Super

V roku 1961 sa začali vyrábať vylepšené modely Škoda Octavia a Felicia, ktoré mali nový variant Super. Ten mal motor s väčším priemerom valcov, 72 mm, a tým aj väčší objem, 1221 cm3. Verzia Super mala aj vyšší kompresný pomer, 7,5:1, a výkon 47 koní.

Škoda Octavia Super mala štvorstupňovú prevodovku, ktorá umožňovala dosiahnuť maximálnu rýchlosť 115 km/h. Spotreba paliva bola asi 8 litrov na 100 km.

Škoda Octavia Super bola dostupná v niekoľkých farbách, ako napríklad biela, červená, modrá, zelená alebo šedá. Interiér bol čierny alebo béžový s koženým alebo látkovým čalúnením.

Škoda Octavia Super bola tiež používaná ako základ pre ľahké úžitkové vozidlo Trekka, ktoré sa vyrábalo na Novom Zélande od roku 1966 do roku 1973. Tohto predchodcu SUV od Škody sa vyrobilo okolo 2800 kusov.

Škoda Octavia Super v číslach::

  • výroba prebiehala v rokoch: 1960–1964
  • celkom bolo vyrobených: 54 086 kusov
  • zdvihový objem: 1221 cm³
  • spotreba na 100 km: 8,5 l
  • výkon vozidla bol: 40 kW
  • maximálna rýchlosť: 125 km/h

Škoda Octavia TS (Touring Sport) a TS 1200

V januári roku 1962 prišla ďalšia verzia obľúbenej Octavie v športovej úprave.

Novinka v podobe štartovania motora elektromagnetickým spúšťačom namiesto do tej doby používaného mechanického zasúvania pastorku ohromila nejedného priaznivca vozidiel Škoda Octavia. Pri niektorých vozidlách sa do výbavy vracalo radenie pákou na podlahe.

Vozidlá Škoda Octavia TS 1200 mali na svoju dobu veľmi slušný výkon 55 koní (40,4 kW) pri 5100 min-1 a krútiaci moment 86,2 Nm pri 3500 min-1. Najvyššia rýchlosť zostala na hranici 130 km/h, priemerná spotreba paliva oproti bežnému modelu Octavia narástla o 1,8 l na 100 km.

Motor bol vybavený dvoma karburátormi Jikov 32 SOPc, ktoré boli mierne modifikované oproti pôvodnej verzii. Batéria mala napätie 12 V a kapacitu 50 Ah.

Prevodovka mala štyri rýchlosti a radila sa na podlahe. Druhá, tretia a štvrtá rýchlosť boli synchronizované. Auto malo chrbticový rám s veľkou trubkou uprostred. Všetky kolesá boli zavesené samostatne.

Škoda Octavia TS v číslach:

  • výroba prebiehala v rokoch: 1960–1962
  • zdvihový objem: 1089 cm³
  • spotreba na 100 km: 8,5 l
  • výkon vozidla bol: 50 kW
  • najvyššia rýchlosť bola 130 km/h

Škoda Octavia TS 1200 v číslach:

  • výroba prebiehala v rokoch: 1962–1964
  • zdvihový objem: 1221 cm³
  • spotreba na 100 km: 8,8 l
  • výkon vozidla bol: 55 kW
  • najvyššia rýchlosť bola 140 km/h

Celkom bolo vyrobených 2273 ks vozidiel Škoda Octavia TS a Škoda Octavia TS 1200.

Športové úspechy vozidiel Octavia TS 1200

Tento model si obľúbili nielen športoví nadšenci, ale aj profesionálni vodiči rally. Taktiež je nutné dodať, že šikovní ladiči dokázali motor upraviť tak, aby mal výkon blížiaci sa hranici 100 koní. Tieto upravené verzie tak výrazne prevyšovali výkony neupravených vozidiel Octavia TS vychádzajúcich z výrobnej linky.

Autá, ktoré jazdili v pretekoch, mali kolesá s veľkosťou 15 palcov. Na kolesá sa dávali pneumatiky Barum alebo Michelin. Tieto pneumatiky mali hroty, aby sa auto lepšie držalo na snehu a ľade.

V šesťdesiatych rokoch sa autá Škoda zúčastnili mnohých pretekov, napríklad Rallye Monte Carlo. V roku 1961 boli Fíni Keinänen a Eklund šiesti najlepší a prví vo svojej skupine.

octavia_veteran_interier_17.png

Škoda Octavia TS porazila na rally aj 4 alfy romeo

V roku 1962 sa zúčastnilo Rallye Monte Carlo 16 áut Škoda Octavia z ôsmich krajín. Pre závod Rallye Monte Carlo 1962 sa továrenské autá veľmi nemenili – mali rovnakú kompresiu 8,4, motor mal olejovú nádobu z hliníka a z voľby dvoch pevných prevodov sa použil ten s pomerom 4,78. Fín Keinänen bol najlepší vo svojej skupine a porazil štyri Alfy Romeo.

V tom roku bol úspech zaznamenaný aj na snežnej rally vo Fínsku, kde bol Eklund s Octaviou TS štvrtý. Na Rallye tisíce jazier dosiahol Keinänen najväčší triumf, keď porazil všetkých okrem Toivonena s Citroënom DS 19 a získal striebornú medailu, pritom jasne dominoval vo svojej kategórii.

Octavia nesklamala ani v roku 1963. Po tretí krát vyhrala svoju triedu v Monaku. Tentokrát vďaka Nórom Gjölbergovi a Karlanovi, ako inak než s Octaviou TS.

Potom prišiel aj úžasný výkon na fínskej rally so snehom – Keinänen bol štvrtý celkovo. Josef Vidner a Bohuslav Staněk zvíťazili v triede do 1,300 cm³ na Tour d'Europe v roku 1963 a umiestnili sa na piatom mieste celkovo. Škoda Octavia TS bola ľahká a obratná a v ďalších rokoch si pripisovala ďalšie medzinárodné úspechy.

V roku 1964 sa skončila produkcia športových modelov Octavia Touring Sport, Octavia Touring Sport 1200 a Felicia Super. V tom istom roku bol predstavený nový model Škoda 1000 MB.

Škoda Octavia Combi

Najdlhšie sa vo výrobe udržali obľúbené vozidlá Octavia Combi. Škoda Octavia Combi bola praktická a priestranná verzia osobného vozidla Škoda Octavia, ktorá sa vyrábala od roku 1961 do roku 1971.

Octavia Combi bola poháňaná štvorvalcovým motorom s objemom 1,2 litra, ktorý poskytoval výkon 34 koní. Maximálna rýchlosť bola 110–120 km/h pri spotrebe 8,6 l/100km.

Octavia Combi bola obľúbená používateľmi pre svoj vnútorný priestor s plochou podlahou batožinového priestoru, ktorý sa dal zväčšiť sklopením zadných sedadiel.

Škoda Octavia Combi v číslach:

  • výroba prebiehala v rokoch: 1961–1971
  • celkom bolo vyrobených: 54 086 kusov
  • zdvihový objem: 1089 cm³ (do roku 1964), 1221 cm³ (od roku 1964)
  • spotreba na 100 km: 8,2 l (1089 cm³), 8,8 l (1221 cm³)
  • výkon vozidla bol: 29,4 kW (1089 cm³), 40 kW (1221 cm³)
  • najvyššia rýchlosť bola 110 km/h (1089 cm³), 125 km/h (1221 cm³)

Aké vozidlá Škoda Octavia sa považujú za veterány?

Dnes je Škoda Octavia z rokov 1959 až 1971 cenená ako klasický veterán, ktorý dokáže zaujať svojím elegantným designom a pôvodnou technikou. Cena Škody Octavie sa pohybuje od 100 tisíc do 300 tisíc korún, v závislosti od stavu, ročníka a verzie.

Investícia do veterána Škody Octavie sa môže vyplatiť, pokiaľ sa vozidlo udržuje v dobrej kondícii a pravidelne sa servisuje. Také vozidlo môže v budúcnosti získať na hodnote a stať sa zberateľským klenotom – pred akoukoľvek investíciou sa ale radšej najprv poraďte s finančným špecialistom a odborníkom na investície.

Novodobé modely:

  • Prvá generácia – od r. 1996
  • Druhá generácia – od r. 2004
  • Tretia generácia – od r. 2012
  • Štvrtá generácia – od r. 2019

Škoda Octavia prvej generácie: nový začiatok

Po viac ako 20 rokoch sa názov Octavia vrátil pre nový model, ktorý bol prvým úplne novým vozidlom značky Škoda po jej prevzatí koncernom Volkswagen.

V poradí už druhá Octavia bola predstavená v roku 1996 ako moderné a priestranné rodinné vozidlo, ktoré kombinovalo kvalitu, komfort a výkon. Bola postavená na rovnakej platforme ako Volkswagen Golf a Audi A3, ale ponúkala väčší batožinový priestor a nižšiu cenu.

Škoda Octavia I je automobil nižšej strednej triedy, prvá generácia vozidla sa objavila na trhu najskôr ako liftback. Roku 1998 doplnil ponuku variant combi. V modelovom roku 2001 prešla Octavia faceliftom.

Škoda Octavia I bola poháňaná rôznymi typmi motorov, od zážihových s objemom 1,4 až 2,0 litra a výkonom 44 až 132 kW, po vznetové s objemom 1,9 až 2,0 litra a výkonom 50 až 103 kW. Dosahovala maximálnu rýchlosť 188 až 237 km/h a spotrebovávala 5,2 až 8,8 litra paliva na 100 km.

V roku 1999 bola Octavia doplnená o športovú verziu RS, ktorá mala zážihový motor s objemom 1,8 litra a výkonom 132 kW.

Octavia prvej generácie bola vyrábaná do roku 2010, kedy ju nahradila tretia generácia. Celkom sa vyrobilo viac ako 1,4 milióna kusov Octavie, z toho 470 000 v combi verzii. Octavia bola najpredávanejším autom na trhu v susednom Česku a v auguste roku 2017 sa stala tretím najpredávanejším autom v Európe.

Zaujímavosť: Automobilový priemysel je jedným z najdynamickejších a najkonkurenčnejších odvetví na svete. Aby automobily spĺňali vysoké požiadavky na kvalitu, bezpečnosť a ekologickosť, musia prejsť radom testov a certifikácií, ktoré zaisťujú ich súlad so všetkými platnými normami EÚ. Čo všetko je potrebné na otestovanie automotive projektov, aby spĺňali všetky potrebné normy EÚ?

Verzia modelov a typy výbavy

Prvá generácia vozidla Škoda Octavia bola ponúkaná v niekoľkých verziách modelov a typoch výbavy.

  • Základná verzia LX
  • O niečo vyššia verzia GLX
  • Najluxusnejšia verzia SLX

veteran_skoda_octavia_modely.png

Od modelového roku 2000 sa verzie zmenili na: Classic, Ambiente, Elegance, Laurin & Klement, RS, STYLE, GT (len pre nemecký trh), Business, Success, Inferno, Family Edition.

Po uvedení Octavie druhej generácie v roku 2004 už boli iba dve verzie, a to Tour a Tour tromf, ktorý sa vyrábal až do roku 2010. Pre grécky trh ešte existovala verzia GT.

Druhy motorov, objem, výkon

Prvá generácia vozidla Škoda Octavia bola vybavená rôznymi druhmi motorov, ako benzínovými, tak naftovými.

skoda_octavia_motory_veterany.png

Spotreba

Spotreba vozidla Škoda Octavia závisela od typu motora, prevodovky a štýlu jazdy. Priemerné hodnoty spotreby podľa výrobcu boli:

octavia_motorizacia_12.png

Rozmery

Rozmery vozidla Škoda Octavia 1 boli:

  • dĺžka: 4 511 mm
  • šírka: 1 731 mm
  • výška: 1 429 mm
  • rázvor: 2 512 mm
  • objem batožinového priestoru: 528 l (liftback) alebo 548 l (combi)

Interiér

Interiér Octavie prvej generácie bol navrhnutý Dirkom van Braeckelom, ktorý chcel vytvoriť priestranný, pohodlný a funkčný interiér s kvalitnými materiálmi a ergonomickým usporiadaním. Interiér Octavie prvej generácie sa vyznačoval nasledujúcimi prvkami:

  • Palubná doska bola jednoduchá a prehľadná s veľkým stredovým displejom, ktorý zobrazoval informácie o teplote, čase, palive a ďalších funkciách.
  • Pod displejom sa nachádzali ovládacie prvky klimatizácie a rádia. Palubná doska bola obložená mäkkým plastom a bola dostupná v rôznych farebných prevedeniach.
  • Volant bol štvorramenný s logom Škoda uprostred. Bol potiahnutý kožou a mal ovládacie prvky pre rádio a tempomat. Volant bol nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne.
  • Sedadlá boli pohodlné s možnosťou nastavenia výšky, sklonu a bedrovej opierky. Sedadlá boli potiahnuté látkou alebo kožou, v závislosti od výbavy.
  • Stredový panel bol široký a praktický s veľkou odkladacou schránkou, dvomi držiakmi na nápoje, zapaľovačom a popolníkom.
  • Dvere boli priestranné a mali veľké otvory na drobnosti, reproduktory a ovládacie prvky pre okná a zrkadlá.
  • Batožinový priestor bol veľký a variabilný s objemom 528 litrov pri liftbacku a 548 litrov pri combi. Bol vybavený háčikmi, sieťkami, krytou schránkou a osvetlením. Batožinový priestor bolo možné zväčšiť sklopením zadných sedadiel, čím sa objem zvýšil na 1 328 litrov pri liftbacku a 1427 litrov pri combi.

octavia_skoda_veteran_15.png

Ďalšie verzie vozidiel Škoda Octavia 1

Škoda Octavia 1. generácie RS (Rally Sport)

Okrem bežných verzií bola k dispozícii aj športová verzia RS, ktorá mala výkonnejší motor, športový podvozok, spojler, športové sedadlá, chrómované výfuky a ďalšie prvky. Zakúpiť ju bolo možné až od roku 2000. Výkon Škody Octavie 1 RS bol 132 kW, to je asi 180 koní.

Čím sa verzia RS líšila od bežnej Octavie 1?

Športová verzia sa od civilných líšila hlavne svojím špeciálnym tvarom predného nárazníka s lízatkom (spojlerom). Na zadnom veku bol tiež spojler a výfuk mal nerezovú koncovku.

Hlavná zmena sa týkala stabilizátora. U normálnych Octavií bol pripevnený k ramenám. To bolo spoľahlivejšie, ale menej účinné. Pri verzii RS a tiež pri combi 4x4 výrobca použil lepšie riešenie so stabilizátorom pripojeným k tlmičom pomocou tyčiek, ktorým sa ľudovo hovorilo kosti.

Došlo tiež k zmenám v odpružení, ktoré znížilo svetlú výšku podvozku o 15 mm. Obvyklé Octavie nemali veľmi dobré brzdy. U RS to bolo iné, pretože mala veľké predné kotúče s priemerom 312 mm (slabšia verzia obvyklej Octavie s motorom 1.8 20V Turbo s výkonom 110 kW mala vpredu kotúče s priemerom 288 mm) a tiež ventilované kotúče vzadu.

Obvykle mali 16 palcové kolesá s pneumatikami 205/55 R16, ale za príplatok sa dali kúpiť aj 17 palcové kolesá s pneumatikami 205/50. RS existovala najskôr len ako liftback. Neskôr prišla aj praktickejšia verzia combi, ktorá bola súčasťou jemnej modernizácie.

V interiéri sa RS odlišovala predovšetkým športovými sedadlami vpredu, ktoré boli potiahnuté čiernou kožou a svetlou látkou. Táto látka sa ľahko špinila a nebola veľmi odolná proti opotrebovaniu. Sedadlá boli ale veľmi anatomické a pohodlné a navyše užšie ako tie obyčajné.

RS tak ponúkala trochu viac priestoru pre nohy cestujúcich vzadu ako normálna verzia. Ďalšie rozdiely boli vidieť na prístrojovej doske a stredovej konzole.

Cena vozidla Škoda Octavia prvej generácie RS

Výroba Škody Octavie 1 RS skončila v roku 2005. Aj najmladším kusom z tohto modelového radu je teda dnes blízko k 19 rokom. Vzhľadom k obmedzenému počtu exemplárov, obzvlášť tých neupravovaných, sa však čiastky pohybujú až okolo 17 000 Kč, a to bez ohľadu na rok výroby. Často sa na trhu neobjavujú.

Škoda Octavia 1 RS combi

Po dvoch rokoch (v roku 2002) sa RS objavila aj ako combi, ktorá stála 735 900 Kč, čo bolo o 55 000 Kč viac ako liftback. Dnes je to veľká rarita, pretože sa ich vyrobilo len 3 663 z celkových 17 637 kusov Octavie RS prvej generácie. Combi nemalo výstuhy v zadnej časti karosérie ako liftback a mohlo mať maximálne 16 palcové kolesá.

Škoda Octavia 1 4x4

Ďalej bola k dostaniu verzia 4x4, ktorá mala pohon všetkých kolies pomocou spojky Haldex. Táto verzia prišla na trh v roku 1999.

Cena

Cena vozidla Škoda Octavia I sa líšila podľa verzie, výbavy a trhu.

Octavia prvej generácie nebola práve lacná, ale ponúkala pomerne slušnú výbavu. Aj keď sa hovorilo, že základná cena pre Octaviu GLX s motorom 1.6 MPI 55 kW je 360 700 Kč, výrobca požadoval od kupcov povinný príplatok za tzv. „zavádzací paket“ za 44 200 Kč, ktorý zahŕňal ABS, airbag spolujazdca, autorádio a sedačku pre spolujazdca s výškovým nastavením.

Octavia tak v skutočnosti stála od 404 900 Kč, metalíza stála ďalších osem tisíc korún. Motor 1.8 20V 92 kW s výbavou SLX mal cenu 468 300 Kč, motorizácia 1.9 TDI 66 kW stála 491 800 Kč.

Motor 1.8 Turbo 110 kW mal cenu 664 900 Kč, combi s turbobenzínom a automatom stálo 769 900 Kč. V súčasnosti sa dá kúpiť použité vozidlo prvej generácie za cenu od 20 000 Kč do 100 000 Kč, podľa stavu, najazdených kilometrov a histórie vozidla.

Dostupnosť náhradných dielov

Náhradné diely pre vozidlá Škoda Octavia prvej generácie sú dobre dostupné, ako v autorizovaných servisoch, tak na voľnom trhu. Vďaka spoločnej platforme s niektorými modelmi Volkswagen, Audi a Seat je možné použiť aj diely z týchto značiek. Náhradné diely sú relatívne lacné a kvalitné, čo prispieva k nízkym nákladom na prevádzku a údržbu vozidla.

Druhá generácia vozidiel Škoda Octavia

Škoda Octavia druhej generácie bola predstavená v roku 2004 ako nástupca prvej generácie, ktorá sa vyrábala od roku 1996.

Druhá generácia bola založená na platforme PQ35, ktorú zdieľala s niektorými modelmi Volkswagen, Audi a Seat.

V roku 2008 prešla Octavia faceliftom, ktorý zmenil prednú a zadnú časť vozidla, interiér a ponuku motorov.

V roku 2010 bola ukončená výroba prvej generácie a pod názvom Octavia Tour II sa do ponuky dostala Octavia druhej generácie, technicky totožná s modernizovaným prevedením, ale s vonkajším vzhľadom, ktorý zodpovedal stavu pred modernizáciou. Tento model však nebol príliš úspešný a v roku 2012 bol nahradený modelom Rapid.

V roku 2013 bola na trh uvedená tretia generácia vozidla.


skoda_octavia_detail_12.png

Zmeny vo vzhľade

Nová generácia má design, ktorý nadväzuje na štýl prvej generácie, hlavne v prednej časti. Typickým prvkom tohto štýlu je veľká predná maska chladiča, ktorá má ale tvar lichobežníka.

Nárazník je viac zladený s karosériou. V zrkadlách sú zabudované blikače. Predné a zadné okná sú oddelené širokými B-stĺpikmi. Zadné svetlá prechádzajú zo zadnej časti na boky.

Náš tip: Patríte medzi tých šťastlivcov, ktorí môžu svojho miláčika na štyroch kolesách parkovať v garáži a dokonca im ešte zostáva dosť miesta? Využite potenciál garáže naplno. Viete, ako využiť garáž na skladovanie?

Verzia modelov a typy výbavy

Druhá generácia vozidla Škoda Octavia ponúkala tri úrovne vybavenia – Classic, Ambiente a Elegance. Neskôr sa tiež pridala luxusná výbava Laurin a Klement.

Od začiatku si bolo možné vybrať z troch základných a deviatich metalizovaných odtieňov, troch farebných schém interiéru a dvanástich variantov poťahov podľa úrovne vybavenia.

Medzi bežnou výbavou boli napríklad štyri airbagy, elektromechanické riadenie alebo ABS. Medzi voliteľnou výbavou boli napríklad parkovacie a dažďové čidlá, ESP alebo klimatizácia pre dve zóny.

 

skoda_octavia_typy_11.png

Luxus s vôňou Laurin & Klement

V roku 2006 bola predstavená ešte jedna verzia zvaná Laurin & Klement. Jej výbava sa skladala z:

Exteriér

Kotúčové brzdy vzadu, kolesá z ľahkých zliatin Sputnik 7,0J x 17 palcov, nárazníky lakované vo farbe vozidla s čiernou ochrannou lištou, čierne ochranné bočné lišty dverí, ozdobná koncovka výfuku, predné hmlové svetlomety, tónované sklá vonkajších spätných zrkadiel a vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe vozidla.

Interiér

Palubná doska a ovládacie prvky

  • Rádio, audience s integrovaným meničom na 6 CD a MP3 prehrávačom, umožňuje počúvať hudbu z rôznych zdrojov.
  • Chrómový paket (plaketka riadiacej páky, gombík ručnej brzdy) dodáva interiéru elegantný vzhľad.
  • Prístrojová doska Onyx-Onyx je čiernej farby a dobre kontrastuje s ostatnými prvkami. Tempomat Maxi-DOT umožňuje nastaviť a udržovať požadovanú rýchlosť pojazdu a zobrazuje informácie o stave vozidla na displeji.
  • Vnútorné spätné zrkadlo s aut. stmievaním + senzor aut. spúšťanie stieračov reaguje na zmenu svetelných podmienok a aktivuje alebo deaktivuje stierače podľa potreby.

Elektronika a bezpečnosť

  • Airbag vodiča a spolujazdca s priťahovačmi bezp. pásov, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy a deaktivácia airbagu spolujazdca zaisťujú ochranu cestujúcich pri náraze.
  • El. nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, el. ovládané sedadlo vodiča s pamäťou, el. ovládanie okien vpredu a vzadu s detskou poistkou, elektromechanický posilňovač riadenia, vonkajšie spätné zrkadlá s pamäťou, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, diaľkové ovládanie viečka palivovej nádrže a centrálne zamykanie s diaľk. ovládaním zvyšujú komfort a pohodlie vodiča a spolujazdca.
  • Asistent rozjazdu do kopca, xenónové svetlomety s dynamickou reguláciou sklonu, výsuvné integrované ostrekovače svetlometov, zvuková signalizácia nevypnutých svetiel, dvojtónová húkačka a indikátor vonkajšej teploty pomáhajú vodičovi zvládnuť rôzne jazdné situácie a podmienky.
  • SAFE systém sklopný kľúčik WIV (flexibilné servisné intervaly) a pachový filter zlepšujú bezpečnosť a kvalitu vzduchu vo vozidle.

Interiér a batožinový priestor

  • Interiér Royalty, kožený volant, malý kožený paket, vkladané tkané koberce, vyhrievanie predných sedadiel, audio konektor v Jumbo boxe, výklopná odkladacia schránka pod sedadlom spolujazdca, bedrové podpery vpredu, zadné sedadlá delené sklopné s lakťovou opierkou a Jumbo box .
  • Sieť na upevnenie batožiny v bat. priestore, prahové lišty vpredu a vzadu, sieťový program (sada sietí v batožinovom priestore), stierač zadného okna s ostrekovačom a zásuvka 12 V v batožinovom priestore uľahčujú manipuláciu a uloženie batožiny a zvyšujú ich bezpečnosť.
  • Tónované sklá a čelné sklo so šedým pruhom chránia cestujúcich pred slnečným žiarením a zlepšujú viditeľnosť.
  • Tri trojbodové bezpečnostné pásy vzadu, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, hlavové opierky vzadu – 3 ks a dve čítacie lampičky pre vodiča a spolujazdca zvyšujú bezpečnosť a pohodlie cestujúcich na zadných sedadlách.
  • Climatronic – dvojzónová klimatizácia umožňuje nastaviť optimálnu teplotu a vlhkosť vzduchu pre každú zónu vo vozidle.

skoda_octavia_interier_7.png

Podobne ako u Octavie 1 bola k dispozícii okrem týchto verzií aj športová verzia RS, ktorá mala výkonnejší motor, športový podvozok, spojler, športové sedadlá, chrómované výfuky a ďalšie prvky.

Ďalej bola k dispozícii verzia 4x4, ktorá mala pohon všetkých kolies pomocou spojky Haldex. A nakoniec bola v ponuke aj oplastovaná verzia Scout, ktorá mala vyššiu svetlú výšku, ochranné lišty a strešné nosiče.

Druhy motorov, objem, výkon

Druhá generácia vozidla Škoda Octavia bola vybavená rôznymi druhmi motorov, ako benzínovými, tak naftovými.

Octavia 2 ponúkla zážihové motory 1,4 MPI/55 kW a 1,6 MPI/75 kW, rovnako ako 1,6 FSI/85 kW a 2,0 FSI/110 kW s priamym vstrekom. K zážihovým motorom sa pridali aj dva naftové motory 1,9 TDI-PD/77 kW a 2,0 TDI-PD/103 kW

octavia_motorizacia_10.png

Spotreba

Spotreba vozidla Škoda Octavia druhej generácie závisela od typu motora, prevodovky a štýlu jazdy. Priemerné hodnoty spotreby podľa výrobcu boli:

octavia_typy_8.png

Rozmery

Rozmery vozidla boli:

  • dĺžka: 4 572 mm
  • šírka: 1 769 mm
  • výška: 1 437 mm
  • rázvor: 2 578 mm
  • objem batožinového priestoru: 560 l (liftback) alebo 580 l (combi)

Interiér

  • Interiér tejto generácie bol modernejší, priestrannejší a lepšie vybavený ako predchádzajúci. Medzi hlavné prvky interiéru patrili:
  • Prístrojová doska s veľkým stredovým displejom, ktorý zobrazoval informácie o vozidle, navigácii, rádiu a ďalších funkciách. Prístrojová doska bola ergonomicky navrhnutá a mala kvalitnú povrchovú úpravu.
  • Volant s multifunkčnými tlačidlami, ktorý umožňoval ovládať rôzne aspekty jazdy, ako je rýchlosť, hlasitosť, telefón, asistenčné systémy a ďalšie. Volant bol na prianie vyhrievaný a mohol byť nastavený v rôznych polohách.
  • Sedadlá s vysokou úrovňou pohodlia, ktoré boli na prianie vyhrievané, ventilované a elektricky nastaviteľné. Sedadlá boli potiahnuté kvalitnými materiálmi, ako je látka, koža alebo alcantara. Sedadlá boli tiež opatrené bočnými airbagmi pre zvýšenie bezpečnosti.
  • Batožinový priestor bol tiež vybavený praktickými prvkami, ako sú háčiky, sieťky, zásuvky alebo roleta.

 skoda_octavia_veteran_15.png

Ďalšie verzie vozidiel Škoda Octavia 2

Octavia 2 Combi a 4x4

V tom istom roku, čo bola uvedená druhá generácia Octavie, sa objavila aj verzia combi s priestranným batožinovým priestorom 580 l (1 620 l po zložení zadných sedadiel).

Súčasne bol predvedený aj variant s pohonom 4x4 (Octavia Combi 4x4) s naftovým motorom 1,9 TDI alebo zážihovým 2,0 FSI.

Škoda Octavia 2 RS

O rok neskôr sa na trhu objavila športová Octavia RS, ktorá bola k dispozícii ako v prevedení liftback, tak aj combi. Výber farieb zahŕňal metalízové Race Blue a Žltá Sprint, ďalej červenú Corridu, striebornú metalízu a čiernu perleť

Najrýchlejšiu Octaviu poháňal zážihový motor 2,0 TFSI s turbodúchadlom, ktorý mal výkon 147 kW a krútiaci moment 280 Nm v rozmedzí 1800–5000 ot./min.

Octavia RS dokázala zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,3 s (combi za 7,5 s) a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 240 km/h (combi 238 km/h). Okrem zážihového motora bol ponúkaný aj vznetový 2,0 TDI s výkonom 125 kW.

Na jar 2008 nahradila Škoda vo verzii RS starý naftový motor 2,0 TDI s výkonom 125 kW novým motorom s rovnakým výkonom, ale s modernejším systémom Common rail. K tomu sa pridala možnosť objednať si automatickú prevodovku DSG.

Škoda Octavia 2 Laurin & Klement

V roku 2006 sa na parížskom autosalóne ukázala luxusná Octavia Laurin & Klement.

S luxusnou výbavou Laurin & Klement sa Škoda Octavia 2 ponúkala v základnej karosárskej verzii liftback, ale aj v prevedení combi a 4x4. Ceny sa pohybovali od 754 900 Kč za verziu liftback so zážihovým motorom 2.0 FSI do 890 900 Kč u Octavie 4x4 2.0 TDI PD.

Škoda Octavia 2 Scout

V roku 2007 sa predstavila Octavia Combi Scout, ktorá chcela súťažiť s vozidlami z kategórie SUV. Scout sa odlišoval od bežného combi 17 palcovými diskami, robustnými plastovými nárazníkmi, bočnými lištami a prahovými nástavcami.

Spodná časť vozidla, motor a prevodovka boli chránené krytmi. Vozidlo malo svetlú výšku 180 mm a nájazdové uhly 16,3 ° vpredu a 16,9 ° vzadu. Pohon 4x4 zaisťovali motory 2,0 FSI a 2,0 TDI PD, ktoré spolupracovali s elektronickou spojkou Haldex medzi nápravami rozdeľujúcimi krútiaci moment podľa potreby.

Škoda Octavia 2 Tour

Od novembra 2010 sa po skončení produkcie prvej generácie začala predávať Octavia Tour. Išlo o Octaviu II založenú na najnižšom stupni výbavy Prima s obmedzenou ponukou.

Vozidlo malo prednú a zadnú časť v štýle pred faceliftom z roku 2008. Ostatné časti vozidla (prístrojová doska, elektronika, zrkadlá atď.) boli rovnaké ako pri modernizovanej verzii. Malo teda konzervatívny design, osvedčenú techniku, priestranný interiér a veľký batožinový priestor.

Pre slovenský trh bol k dispozícii len motor 1,6 MPI 75 kW, ale na iných trhoch boli dostupné aj motory 1,4 MPI 59 kW a 2.0 TDI-CR 81 kW.


skoda_octavia_biela.png

Facelift Škody Octavie 2 z roku 2008

Octavia 2 dostala po facelifte nový vzhľad predných svetiel, ktoré sa dokážu natáčať podľa smeru jazdy. Na zadnom nárazníku sú štandardne umiestnené odrazné sklá.

V kabíne sa zmenili ovládacie prvky klimatizácie, stredová konzola a volant. Zlepšila sa kvalita materiálov na sedadlách a obložení a nové hlavové opierky, ktoré lepšie podporujú krk.

Po šiestich mesiacoch sa dočkali aktualizácie aj verzie Scout a RS. RS dostala predné svetlá s xenónovými žiarovkami a adaptívnym osvetlením. Boli upravené aj nárazníky, predné mali LED svetlá pre denné svietenie a väčší vstup vzduchu. Vozidlo s benzínovým motorom je o 20 kg ľahšie (o 15 kg u naftového vozidla).

Octavia Scout prešla iba drobnými zmenami. Okrem spoločných dizajnových zmien pre všetky Octavie boli upravené plasty na nárazníkoch, pridala sa metalizovaná farba Rosso Brunello a vozidlo malo hmlové svetlá s funkciou Corner, ktorá osvetľovala zákruty. V roku 2010 sa začal ponúkať motor 1,2 TSI (1197 cm³) s výkonom 77 kW, ktorý bol spojený so 6° manuálnou prevodovkou.

Cena

Cena vozidla Škoda Octavia sa líšila podľa verzie, výbavy a trhu. V Českej republike sa pohybovala v rozmedzí od 400 000 Kč do 800 000 Kč. V súčasnosti sa dá kúpiť použité vozidlo druhej generácie za cenu od 50 000 Kč do 200 000 Kč, podľa stavu, najazdených kilometrov a histórie vozidla.

Mohlo by vás zaujímať: Stav vozidla je veľmi dôležitým aspektom, ktorý ovplyvňuje celkovú hodnotu vozidla, ale dá sa ľahko ovplyvniť pravidelnou starostlivosťou a údržbou. Viete, ako správne umývať podvozok vášho auta?

Tretia generácia Škody Octavie: revolúcia a evolúcia

Tretia generácia vozidiel Škoda Octavia bola predstavená v roku 2012 ako nástupca druhej generácie, ktorá sa vyrábala od roku 2004.

Tretia generácia bola založená na platforme MQB, ktorú zdieľala s niektorými modelmi Volkswagen, Audi a Seat. V roku 2017 prešla Octavia faceliftom, ktorý zmenil prednú a zadnú časť vozidla, interiér a ponuku motorov.

V roku 2019 bola na trh uvedená aj štvrtá generácia vozidla.

Nová platforma MQB umožnila znížiť hmotnosť vozidla a zvýšiť tuhosť karosérie. Oproti predchádzajúcim modelom vynikala bezpečnosťou a väčšou úspornosťou.

Škoda Octavia 3 ponúkala širokú škálu motorov, od zážihových s objemom 1,0 až 2,0 litra a výkonom 63 až 180 kW po vznetové s objemom 1,6 až 2,0 litra a výkonom 66 až 135 kW.

Dosahovala maximálnu rýchlosť 202 až 250 km/h a spotrebovávala 3,8 až 6,6 litra paliva na 100 km. V roku 2013 bola Octavia doplnená o novú verziu RS, ktorá mala zážihový motor s objemom 2,0 litra a výkonom 162 kW alebo vznetový motor s objemom 2,0 litra a výkonom 135 kW.

Nové Octavie a Rapidy majú tradičné a striedme tvary, ktoré nie sú ovplyvnené módnymi trendami, a spoločné dizajnové prvky od hlavného dizajnéra Jozefa Kabaňa. Dizajn vychádza z konceptu Vision D z roku 2011.

Tretia Octavia bola vyrábaná do roku 2019, kedy ju nahradila štvrtá generácia. Celkom sa vyrobilo viac ako 2,5 milióna kusov Octavie, z toho 1,1 milióna v combi verzii.

Verzie modelov a typy výbavy

octavia_motorizacia_9.png

Okrem týchto verzií bola k dispozícii aj športová verzia RS, ktorá mala výkonnejší motor, športový podvozok, spojler, športové sedadlá, chrómované výfuky a ďalšie prvky.

Aj v prípade tretej generácie teda nechýbala verzia RS, 4x4 a Scout, ktoré sa od svojich predchodcov príliš nelíšili.

Druhy motorov, objem, výkon

Tretia generácia vozidla Škoda Octavia bola vybavená rôznymi druhmi motorov, ako benzínovými, tak naftovým

octavia_vykon_5.png

Detaily k motorizácii vozidiel Škoda Octavia tretej generácie:

Motory ponúkané iba do roku 2017:

  • 1.2 TSI s výkonom 63 kW (86 k) alebo 77 kW (105 k) – max. rýchlosť 184–198 km/h
  • 1.8 TSI s výkonom 132 kW (180 k) – max. rýchlosť 232 km/h
  • 2.0 TSI s výkonom 162 kW (220 k) alebo 169 kW (230 k) pre verziu RS – max. rýchlosť 244–250 km/h
  • 1.0 TSI s výkonom 85 kW (115 k) – max. rýchlosť 202 km/h (zavedený v roku 2017 ako náhrada za 1.2 TSI)

Motory ponúkané iba do roku 2015:

  • 1.4 TSI s výkonom 90 kW (122 k) alebo 103 kW (140 k) – max. rýchlosť 203–213 km/h

Spotreba

Spotreba vozidla Škoda Octavia závisela od typu motora, prevodovky a štýlu jazdy. Priemerné hodnoty spotreby podľa výrobcu boli:

octavia_model_6png

Rozmery

Rozmery vozidla Škoda Octavia tretej generácie boli:

  • dĺžka: 4 659 mm
  • šírka: 1 814 mm
  • výška: 1 449 mm
  • rázvor: 2 686 mm
  • objem batožinového priestoru: 590 l (liftback) alebo 610 l (combi)

Interiér

Interiér Octavie tretej generácie bol navrhnutý Jozefom Kabaňom, ktorý chcel vytvoriť moderný, elegantný a priestranný interiér s vysokou kvalitou materiálov a technológií. Interiér Octavie tretej generácie sa vyznačoval nasledujúcimi prvkami:

  • Palubná doska bola hranatá a dynamická s veľkým dotykovým displejom, ktorý umožňoval ovládať infotainment, navigáciu, klimatizáciu a ďalšie funkcie.
  • Multifunkčný volant bol trojramenný s logom Škoda uprostred. Bol potiahnutý kožou a mal ovládacie prvky pre infotainment, tempomat, asistenčné systémy a telefón. Volant bol nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne.
  • Sedadlá boli pohodlné a podporné s možnosťou nastavenia výšky, sklonu, bedrovej opierky a vyhrievania. Sedadlá boli potiahnuté látkou, kožou alebo alcantarou, v závislosti od výbavy.
  • Stredový panel bol úzky a elegantný s malou odkladacou schránkou, dvomi držiakmi na nápoje, elektronickou ručnou brzdou a otočným ovládačom pre režimy jazdy.
  • Dvere boli priestranné a mali veľké otvory na drobnosti, reproduktory, ambientné osvetlenie a ovládacie prvky pre okná a zrkadlá.

skoda_octavia_exterier_5.png


Ďalšie verzie vozidiel Škoda Octavia 3

Škoda Octavia 3 GreenLine

Škoda Octavia 3 GreenLine je najúspornejšou verziou populárneho rodinného vozidla, ktoré ponúka nízku spotrebu, nízke emisie a vysoký komfort. Pod kapotou sa skrýva moderný turbodiesel 1.6 TDI s výkonom 81 kW, ktorý je schopný prejsť 100 km s iba 3,3 litrami nafty. To znamená, že s plnou nádržou s objemom 50 litrov môžete prejsť až 1 500 km.

Škoda Octavia 3 GreenLine sa od ostatných verzií líši niekoľkými detailmi, ktoré prispievajú k úspore paliva. Má napríklad zaslepenú mriežku chladiča, zakrytý spodok podvozku, špeciálne zliatinové kolesá a nízkoprofilové pneumatiky Michelin Energy Saver. Vďaka týmto opatreniam má nižší aerodynamický odpor, a teda aj nižšiu spotrebu. Tiež nemá rezervné koleso, aby bola znížená hmotnosť vozidla.

Škoda Octavia 3 GreenLine však nešetrí len na palive, ale aj na cene začínajúcej na 449 900 Kč, čo je o 20 000 Kč menej ako základná verzia s motorom 1.6 TDI. Navyše je vybavená systémom Štart/stop, osempalcovou dotykovou obrazovkou s navigáciou Columbus, ohrevom predných sedadiel, parkovacími senzormi a ďalšími prvkami, ktoré zvyšujú pohodlie a bezpečnosť jazdy.

Škoda Octavia 3 L&K

Luxusná verzia s motormi 1.8 TSI alebo 2.0 TDI. Škoda Octavia 3 L&K je najluxusnejšia verzia populárneho modelu Octavie tretej generácie. Názov L&K je skratkou pre Laurin & Klement, čo boli zakladatelia automobilky Škoda.

Ponúka nielen bohatú výbavu, ale aj exkluzívne dizajnové prvky, ktoré ju odlišujú od ostatných verzií. Medzi hlavné výhody Škoda Octavia 3 L&K patria napríklad: adaptívne LED svetlomety, panoramatická strecha, prémiový zvukový systém Canton, kožené čalúnenie s logom L&K, vyhrievaný volant, parkovací asistent, bezkľúčový systém KESSY, virtuálny kokpit, navigačný systém Amundsen a mnoho ďalších.

Škoda Octavia 3 L&K je k dispozícii s rôznymi motormi, ako naftovými, tak benzínovými, a tiež s hybridným pohonom iV. Prevodovka môže byť manuálna alebo automatická DSG a niektoré verzie ponúkajú aj pohon všetkých kolies 4x4.

Ceny Škody Octavie 3 L&K sa pohybujú od 410 000 Kč do 459 000 Kč, podľa stavu, najazdených kilometrov a ďalších faktorov.

Škoda Octavia 3 RS

Škoda Octavia 3 RS je športovou verziou s motormi 2.0 TSI alebo 2.0 TDI. Vyrábala sa ako liftback a combi, s benzínovým a dieselovým motorom. Ten benzínový zrýchlil z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a najrýchlejšie išiel 248 km/h – o šesť kilometrov rýchlejšie ako predchádzajúce generácie.

Zmenami boli predovšetkým znížený podvozok o 12 mm, resp. 13 mm u combi, zadná náprava s viacprvkovým zavesením, riadenie s variabilným prevodom a elektronická uzávierka diferenciálu XDS.

Škoda Octavia 3 Scout

Oplastovaná verzia s motorom 2.0 TDI a pohonom všetkých kolies – to je Škoda Octavia 3 Scout. Prišla až tri roky po východiskovom modeli a technika bola identická s normálnym variantom 4x4 na štandardnom zvýšenom podvozku.

Škoda Octavia 3 Scout bola už dobre vybavená pre terénne nerovnosti, je ľahšia a má zväčšené nájazdové uhly. Okrem bežného pohybu v teréne sa hodí aj na ťahanie prívesov až do hmotnosti 2 tony.

Šesťstupňová prevodovka, pohon na všetky štyri, najvyššia rýchlosť 219 km/h, tým všetkým si tento model získal mnoho priaznivcov.

Škoda Octavia 3 iV

Verzia Škoda Octavia 3 iV má plug-in hybridný pohon a motor 1.4 TSI. Preberá techniku z už známeho Superbu iV a radí sa medzi úsporné hybridné vozidlá značky Škoda.

Benzínová jednotka 1,4 TSI má výkon 150 koní a elektromotor 115 koní. Ďalej model zdobí šesťstupňová automatická prevodovka a výkon 204 koní. Kvôli ukrytiu batérie bol zmenšený kufor na 450 l liftbacku a na 490 l pri combi.

Batéria s kapacitou 13 kWh umožňuje prejsť až 60 km čisto na elektrinu, oveľa viac sa však oplatí používanie hybridného režimu. Ten umožní znížiť spotrebu až na úctyhodných 3–4 l na 100 km.

skoda_octavia_interier_3.png

Cena

Cena vozidla Škoda Octavia 3 sa líšila podľa verzie, výbavy a trhu. Ceny začínali na 334 900 Kč za auto s motorom 1,2 TSI 63 kW a od 424 900 Kč za auto s motorom 1,6 TDI. V súčasnosti sa dá kúpiť použité vozidlo tretej generácie za cenu od 100 000 Kč do 300 000 Kč, podľa stavu, najazdených kilometrov a histórie vozidla.

Štvrtá generácia Octavie: budúcnosť je tu

Štvrtá generácia Octavie bola predstavená v roku 2019 ako najmodernejší a najprogresívnejší model značky Škoda. Bola navrhnutá s ohľadom na dizajn, technológiu, bezpečnosť a ekológiu.

Škoda Octavia 4 bola postavená na vylepšenej platforme MQB Evo, ktorá umožnila zväčšiť rozmery vozidla a batožinového priestoru. Túto platformu zdieľajú s niektorými modelmi Volkswagen, Audi a Seat.

Octavia ponúka širokú škálu motorov, od zážihových s objemom 1,0 až 2,0 litra a výkonom 81 až 180 kW po vznetové s objemom 2,0 litra a výkonom 85 až 147 kW. Okrem toho ponúka aj hybridné verzie iV s kombinovaným výkonom 150 až 180 kW a plug-in hybridné verzie RS iV s kombinovaným výkonom 180 kW. Dosahuje maximálnu rýchlosť 224 až 250 km/h a spotrebováva 3,5 až 6,5 litra paliva na 100 km.

V roku 2020 prešla Octavia faceliftom, ktorý zmenil prednú a zadnú časť vozidla, interiér a ponuku motorov.

Nové asistenčné systémy

Štvrtá generácia vozidiel značky Škoda Octavia je vybavená najnovšími asistenčnými systémami, ktoré zvyšujú komfort a bezpečnosť jazdy. Medzi ne patria napríklad:

  • adaptívny tempomat, ktorý udržuje bezpečnú vzdialenosť od predného vozidla a spomaľuje alebo zrýchľuje podľa premávky
  • asistent pre jazdu v pruhoch, ktorý pomáha udržať smer vozidla a varuje pred nechceným opustením jazdného pruhu
  • asistent pre mŕtvy uhol, ktorý upozorňuje na vozidlá v mŕtvom uhle spätných zrkadiel
  • asistent pre rozpoznanie dopravných značiek, ktorý zobrazuje aktuálne dopravné predpisy na palubnom displeji
  • asistent pre núdzové brzdenie, ktorý automaticky zabrzdí, ak zistí nebezpečenstvo zrážky s chodcom, cyklistom alebo iným vozidlom
  • asistent pre parkovanie, ktorý pomáha s nájdením vhodného parkovacieho miesta a s riadením vozidla pri parkovaní
  • asistent pre rozjazd do kopca, ktorý zabraňuje nechcenému cúvaniu vozidla pri rozjazde na svahu
  • asistent pre sledovanie únavy, ktorý monitoruje správanie vodiča a odporúča prestávku, ak zistí známky únavy
  • asistent pre svetlá, ktorý automaticky zapína a vypína diaľkové svetlá podľa okolitého osvetlenia a premávky
  • asistent pre výjazd z parkovacieho miesta, ktorý varuje pred prípadnými prekážkami pri cúvaní z parkovacieho miesta
  • head–up displej, ktorý premieta dôležité informácie na čelné sklo, aby vodič nemusel odvracať pohľad od cesty
  • infotainment systém, ktorý ponúka pripojenie k internetu, navigáciu, multimédiá, komunikáciu a ďalšie funkcie na dotykovom displeji alebo pomocou hlasového ovládania
  • virtuálny kokpit, ktorý nahrádza klasické budíky digitálnym displejom, ktorý je možné prispôsobiť podľa preferencií vodiča

octavia_taxi.png

Nový vzhľad a nové technológie

Škoda Octavia 4 je tiež vybavená najmodernejším dizajnom, ktorý zdôrazňuje eleganciu, dynamiku a osobitosť vozidla. Má novú masku chladiča, nové LED svetlomety a zadné svetlá, nové aerodynamické prvky a nové farebné kombinácie.

Interiér je priestranný, pohodlný a kvalitný s použitím prémiových materiálov, ambientného osvetlenia a ergonomických sedadiel. Ponúka čisto elektronicky ovládané radenie.

Verzie modelov a typy výbavy

octavia_modely_5.png

Druhy motorov, objem, výkon

druhy_motorizacie_octavia_11.png

Spotreba

Spotreba vozidla Škoda Octavia závisí od typu motora, prevodovky a štýlu jazdy. Priemerné hodnoty spotreby podľa výrobcu:

octavia_typy_motorov.png

Rozmery

Rozmery vozidla Škoda Octavia 4:

  • dĺžka: 4 689 mm
  • šírka: 1 829 mm
  • výška: 1 469 mm
  • rázvor: 2 686 mm
  • objem batožinového priestoru: 600 l (liftback) alebo 640 l (combi)

Interiér

Interiér novej Škody Octavie 4. generácie je priestranný, elegantný a komfortný. Použité materiály sú kvalitné a príjemné na dotyk, designové prvky sú harmonické a funkčné.

 skoda_octavia_znak.png

Oproti iným modelom sa vyznačuje hneď niekoľkými vychytávkami, ktoré zvyšujú bezpečnosť, pohodlie a zábavu. Medzi ne patria:

  • Head-up displej, ktorý premieta dôležité informácie o rýchlosti, navigácii, asistenčných systémoch a ďalších na čelné sklo, takže vodič nemusí odtrhávať zrak od cesty.
  • Systém shift-by-wire, ktorý nahrádza klasickú páku automatickej prevodovky elektronickým ovládaním. Tým sa uvoľňuje priestor na stredovej konzole a zjednodušuje sa radenie.
  • Ergonomické sedadlá šetrné k chrbtu, ktoré sú na prianie vyhrievané, ventilované a masírujúce. Sedadlá majú certifikát AGR, ktorý zaručuje ich kvalitu a zdravotnú prospešnosť.
  • Moderné možnosti konektivity, ktoré zahŕňajú dotykovú obrazovku poslednej generácie infotainmentu s veľkosťou 8,25“ alebo 10“ so širokou konektivitou, bezdrôtovým dobíjaním, hlasovým ovládaním s digitálnou asistentkou Laurou, združujúcou aj ovládanie ventilácie až s trojzónovou klimatizáciou.
  • Na volante nájdete celkom 14 rôznych funkcií, ktoré vám umožnia ovládať rôzne aspekty jazdy, ako je rýchlosť, hlasitosť, telefón, navigácia, asistenčné systémy a ďalšie. Volant je dvojramenný a má chrómovanú lištu, ktorá dodáva interiéru eleganciu. Volant môže byť na prianie vyhrievaný, čo je príjemné v chladnejších dňoch.


Ďalšie modely Škody Octavie 4

​​Škoda Octavia 4 RS

Škoda Octavia 4 RS je vhodná nielen na športovejšiu jazdu, ale aj pre rodinu. Má 245 koní, nechýba jej však praktickosť a priestornosť, ktorú má základný model Octavie. Zvoliť si môžete manuálnu alebo automatickú prevodovku, ale aj úspornejší motor či verziu combi.

Škoda Octavia 4 Scout

Tento model je dostupný výhradne vo verzii combi a hodí sa predovšetkým na jazdu po nespevnených cestách. Samozrejmosťou je pohon 4x4 a zvýšený podvozok.

 

Auto je lepšie chránené pre pohyb po nerovnom teréne, a to najmä ochrannými krytmi nárazníkov a plastovými lemami na blatníkoch a prahoch, a špeciálnou funkciou off-road. Svoju trasu mimo spevnenú cestu si môžete nechať zaznamenať, aby ste sa podľa nej mohli nabudúce navigovať.

Škoda Octavia 4 iV

Kombinácia klasického spaľovacieho motora s elektromotorom tvorí plug-in hybridné vozidlo Škoda Octavia 4 iV. Zvoliť si môžete ekologickú jazdu čisto na hybridný pohon, alebo kombináciu s bežným palivom pre ešte dlhší dojazd.

 

Hybridnú Octaviu iV poháňa preplňovaný benzínový motor 1,4 TSI spolu s elektromotorom. Oba motory sú spojené s automatickou 6 stupňovou prevodovkou a roztáčajú najmä prednú nápravu. K dispozícii sú dva varianty, ktoré sa líšia výkonom: 150 kW pre Octavia iV a 180 kW pre Octavia RS iV.

Škoda Octavia 4 Sportline

Dynamická, ale stále praktická a priestranná verzia vozidla Škoda Octavia 4. Má športový nádych aj v interiéri vďaka čiernym prvkom a športovým sedadlám, predáva sa však aj v hybridnej a CNG verzii.

Cena

Ceny nových vozidiel Škoda Octavia 4:

  • základná verzia Škoda Octavia 4: od 23 440 eur do 36 340 eur
  • verzia RS: od 39 660 eur
  • verzia Scout: od 38 750 eur
  • verzia Sportline: od 31 850 eur
  • verzia iV: od 35 730 eur

S určením presnej ceny vo výbave, o ktorú máte záujem, vám pomôže Škoda konfigurátor.

Inšpirujte sa: Pokiaľ ste majiteľom vozidla Škoda Octavia, iste chcete, aby vaše vozidlo bolo vždy v bezpečí a chránené pred nepriaznivými vplyvmi počasia. Preto je dôležité, aby ste mali pre svoje vozidlo kvalitnú a vhodnú garáž, ktorá zaistí jeho dlhú životnosť a zachovanie hodnoty. Jedným z kľúčových faktorov, ktoré ovplyvňujú kvalitu a funkčnosť garáže, je jej strecha. Viete, čo treba zvážiť pri výbere strešnej krytiny pre garáž? Strecha garáže by mala byť pevná, odolná, estetická a ľahko udržiavateľná.

octavia_na_ceste_11.png

Škoda Octavia – zaujímavosti

A čo tak pár zaujímavostí na záver? Možno budete prekvapení, čo všetko ste nevedeli.

●    Nejpredávanejším modelom z radu Škoda Octavia je oktávka prvej generácie, prodalo se jej cez 1,4 milióna kusov, z toho 470 tisíc vo verzii combi.

●    Celkovo sú Octavie najúspešnejším modelom Škodovky, zisky z ich predaja činia cca 40 % všetkých ziskov mladoboleslavskej automobilky.

●    Prvý hybridný model Škody Octavie sa na trh dostal v roku 2019. V súčasnej dobe sú na trhu tieto hybridné modely Škoda Octavia:

○    Octavia iV: nabízí plug-in hybridný pohon s elektromotorom a batériami, ktoré zaisťujú plne elektrický dojazd až 60 km (v cykle WLTP).

○    Octavia RS iV: kombinuje zážihový motor 1.4 TSI s elektromotorom a sadou batérií, čo zaisťuje plne elektrický dojazd až 60 km (v cyklu WLTP). Celkový výkon je 180 kW (245 koní).

●    Ve verzi 4x4 boli vyrobené tieto modely Škoda Octavia:

○    Octavia Combi 4x4 I. a II. generácie

○    Octavia 4x4 I. generácie

○    Octavia Combi Scout II. generácie


Záver

Škoda Octavia je jedným z najúspešnejších a najpopulárnejších modelov pôvodne českej automobilky Škoda Auto. Od roku 1959, kedy bola predstavená prvá generácia, sa predalo viac ako sedem miliónov kusov tohto vozidla v štyroch generáciách.

Prvá generácia Octavie bola vyrábaná od roku 1959 do roku 1971 a ponúkala atraktívny dizajn, pohodlnú jazdu a technické inovácie, ako boli asymetrické svetlomety alebo predná náprava s vinutými pružinami. Tento model sa tiež preslávil vo svete motoršportu, keď získal tri triedne víťazstvá na Rallye Monte Carlo v rokoch 1961, 1962 a 1963.

Druhá generácia Octavie bola uvedená na trh v roku 1996 a bola postavená na platforme Volkswagen Group A4. Tento model bol dostupný ako päťdverový liftback alebo päťdverové combi a ponúkal širokú škálu motorov. Tento model bol tiež prvým, ktorý používal označenie RS pre športové varianty, ktoré mali vyšší výkon, lepší podvozok a agresívnejší vzhľad.

Tretia generácia Octavie bola predstavená v roku 2012 a bola založená na platforme Volkswagen Group MQB. Tento model bol väčší, ľahší a úspornejší ako predchádzajúce generácie a ponúkal moderné technológie, ako boli adaptívny tempomat, asistent rozjazdu do kopca, asistent mŕtveho uhla alebo parkovacia kamera.

Tento model tiež získal niekoľko ocenení, ako napríklad Auto Express Car of the Year 2013, What Car? Car of the Year 2014 alebo European Car of the Year 2014.

skoda_novy_modely_2.png

Štvrtá generácia Octavie bola uvedená na trh v roku 2019 a je postavená na vylepšenej platforme Volkswagen Group MQB.

Tento model je ešte väčší, bezpečnejší a inteligentnejší než predchádzajúce generácie a ponúka pokročilé funkcie, ako sú LED matrix svetlomety, head-up displej, virtuálny kokpit alebo asistent jazdy v kolóne. Používa označenie iV pre plug-in hybridné varianty, ktoré kombinujú spaľovací motor s elektromotorom a ponúkajú nízku spotrebu a emisie.

Škoda Octavia je nielen obľúbeným vozidlom medzi bežnými vodičmi, ale aj medzi profesionálnymi službami, ako sú polícia, hasiči, záchranka alebo taxi. Vďaka svojej spoľahlivosti, priestornosti a výbave je tento model ideálny pre tých, ktorí potrebujú rýchlo a bezpečne prepravovať ľudí alebo náklad.

Škoda Octavia je srdcom značky Škoda a ikonou českého automobilového priemyslu. Počas svojej viac ako 60-ročnej histórie prešla mnohými zmenami a vylepšeniami, ale vždy si zachovala svoj charakter, kvalitu a cenovú dostupnosť. Škoda Octavia je vozidlo pre každého, kto hľadá spoľahlivosť, priestrannosť a komfort.

*Všetky ceny okrem cien pre Škodu Octaviu 4 sú uvedené v českých korunách pre presnosť a správnosť údajov.

**Škoda Octavia 4 má uvedené aktuálne ceny, za ktoré sa dá kúpiť na slovenskom trhu.

Článok sme pre vás pripravili v spolupráci s:

Hana Kryzánková, Obsahový špecialista na optimalizáciu webov z PoctiveSEO: Pomôžeme vám s viditeľnosťou webu, marketingom, PPC reklamou.




Hana Kryzánková
Zdroj www.skoda-aut.cz, www.autoroad.cz, www.autorevue.cz, www.garaz.cz, portalridice.cz, www.autoforum.cz
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014