Štartér motora

31.10.18 12:00

ŠTARTÉRO MOTORA – AKÁ JE JEHO FUNKCIA A AKO SA PREJAVUDÚ PORUCHY

 

Štartér motora je zariadenie, ktoré pomáha piestovým spaľovacím motorom dostať sa do takzvaných „spúšťacích otáčok“ pri samotnom štartovaní motora, ktorý nie je schopný samovoľne vytvoriť dostačujúci točivý moment. Rôzne motory potrebujú pre svoj štart iný pomer otáčok:

 -    Zážihový a vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva: 40 – 150 ot/min

-     Vznetový motor s nepriamym vstrekovaním paliva: 80 – 200 ot/min



FUNKCIA ZARIADENIA


Pri otočení kľúča do štartovacej polohy sa zo štartéra vysunie ozubené koliesko (pastorok) ktoré svojim ozubením zapadne do ozubenia zotrvačníka. Nasleduje spustenie elektromotora štartéru, ktorý roztočí pastorok a ten zároveň roztáča zotrvačník. Po uvoľnení kľúča zo štartovacej polohy sa pastorok stiahne späť do zariadenia.


ŠTARTÉR SA SKLADÁ Z TÝCHTO DIELOV:



-        1 - Púzdro

-        2 - Voľnobežka

-        3 - Rotor

-        4 - Stator

-        5 – Držiak kief

-        6 - Solenoid


MOŽNÉ PORUCHY A POŠKODENIA


V prípade, že sa po uvoľnení kľúča pri štartovaní nevráti pastorok späť do zariadenia, prichádza k poškodeniu nie jen ozubenia štartéra vplyvom vysokých otáčok, ale taktiež k poškodeniu ozubenia zotrvačníka.


Ak sa štartér vôbec netočí, chyba môže byť v kontakte alebo chybnej spínacej cievke.

Samotný štartér má vysoký odber elektrickej energie, preto môže byť dôvodom vybíjania autobatérie pri krátkych trasách a častých štartoch.