Kotúčové brzdy

4.11.18 12:00

KOTÚČOVÁ BRZDA


Aktuálne najpoužívanejší brzdový systém v automobiloch, no využívajú sa taktiež na motorkách či dokonca vlakoch. Oproti bubnovým brzdám sú spoľahlivejšie, účinnejšie, ľahšie a jednoduchšie na výmenu, no ich cena je vyššia a nie sú tak dobre chránené voči nečistotám a prachu.

V lacnejších vozidlách sú kotúčové brzdy práve kvôli ich vyššej cene využívané iba na prednej náprave.


Funkcia:


Kotúčová brzda je účinná pri vyvinutí tlaku brzdovými doštičkami / platničkami na brzdový kotúč, prostredníctvom piestu. Po stlačení brzdového pedálu pôsobí tlak kvapaliny v hadičkách brzdového systému na piest, ktorý následne platničky pritláča ku kotúču. Tým vzniká trenie a teda brzdná sila ktorá nám umožňuje spomaliť alebo zastaviť vozidlo.



Konštrukcia:


Brzdový kotúč – je spojený s kolesom pomocou skrutiek a teda otáča sa zároveň s ním. Vyrába sa z kovu, temperovanej liatiny alebo iných materiálov, ktoré sú odolné voči vysokému tepelnému a mechanickému namáhaniu. Pri športových vozidlách to môže byť taktiež keramický kotúč. Tvar kotúča môže byť rôzny: od jednoduchého plného až po duté, drážkované či dierkované pre lepšie prúdenie vzduchu a teda lepšie chladenie.


Brzdový strmeň – slúži na uloženie brzdových platničiek a brzdového piestu.

-        pevný: má piesty z oboch strán brzdového kotúča

-        plávajúci (pohyblivý) – má piest umiestnený len na jednej strane kotúča


Brzdový piest – je uložený v brzdovom strmeni, stláčaní brzdovou kvapalinou. Práve piest vyvíja tlak na platničky pri brzdení. Pre športové vozidlá sú často krát využívané dvoj, štvor alebo viac piestové prevedenia bŕzd.



Brzdové platničky – majú za úlohu z oboch strán zovierať brzdový kotúč. Sú konštruované tak, aby medzi nimi a kotúčom vznikalo čo najväčšie trenie potrebné ku zastaveniu vozidla. Pri modernejších vozidlách sú platničky vyrábané aj so senzorom opotrebenia, ktorý upovedomí šoféra o ich potrebnej výmene.