Klinové, drážkové remene a ich funkcia

30.10.18 12:00

KLINOVÝ / DRÁŽKOVANÝ REMEŇ


Táto súčiastka slúži na pohon pomocných agregátov motora, ako napríklad alternátor, kompresor klimatizácie a pri mnohých motoroch taktiež čerpadlo chladiacej kvapaliny, posilňovač riadenia či ventilátor chladiča. Remeň je poháňaný priamo od kľukového hriadeľa a prenos krútiaceho momentu je zabezpečený jeho tvarom. Vyrába sa z gumy, ktorá je spevnená kovovými alebo textilnými vláknami.

KLINOVÝ REMEŇ – v minulosti sa využíval remeň nazvaný podľa priečneho prierezu v tvare klinu – teda „V“

DRÁŽKOVANÝ REMEŇ – je v súčasnosti využívaný častejšie a jeho prierez pripomína niekoľko menších klinov vedľa seba.



PRÍZNAKY POŠKODENIA:


·        Poškodenie remeňa je možné spozorovať vizuálnou kontrolou, kedy sa začínajú na povrchu objavovať jemné praskliny.

·        Natiahnutý teda „unavený“ materiál sa prejavuje hlasným piskľavým zvukom, ktorý je spôsobený uvoľnením pnutia a preklzovaním remeňa na remenici.


Porušenie remeňa je často krát sprevádzané zvukom, taktiež prichádza k rozsvieteniu kontrolky dobíjania na prístrojovej doske. Ďalšia prevádzka motora v tomto prípade nie je možná. Alternátor prestáva dobíjať a v prípade napojenia remeňa na vodné čerpadlo, hrozí prehriate motora a tým zapríčinené ďalšie poruchy, ako napríklad poškodenie hlavy valcov.

Pokiaľ sa ozýva pískanie pri štartovaní v zimnom období, prípadne po prejazde kaluže, nie je dôvod na obavy. Vlhký a studený materiál má prirodzene menšie trenie.



VYHNITE SA PROBLÉMOM


Ako každú viditeľnú súčiastku nie je na škodu aj remeň raz za čas vizuálne skontrolovať. Ďalším spôsobom je test pnutia, kedy by medzi dvoma najvzdialenejšími remenicami nemal byť možný prehyb viac ako 1-2 centimetre. Výmena remeňa zväčša nebýva finančne náročná a zvládne ju aj priemerne zručný mechanik.